Mina produkter
Hjälp
Jennie4
CONTRIBUTOR **

Ändring av betalt belopp på banken men inte i betalfil i autopay

av Jennie4

Hej,

Jag fick en sen kreditfaktura gällande en faktura som jag redan hade skickat iväg på betalning via autopay (utlandsbetalning). Jag kunde stoppa betalningen av fakturan på banken och lägga upp en ny betalning på det lägre beloppet med den nyttjade kreditfakturan. 

Nu får jag dock problem när jag ska stänga fakturan i Visma, jag inte kan koppla krediten till fakturan då den inte hittar fakturanumret, antagligen för att den anses som "betald" och fakturan går inte att betala manuellt då systemet väntar på återrapportering från banken. Har ni någon bra lösning på detta problem? 

2 SVAR 2
Daniel Jansson
PARTNER

av Daniel Jansson

Hej Jennie,

Vet inte om du hunnit genomföra din egen lösning men det finns flera sätt där du hade kunnat "låsa upp" leverantörsfakturan i Visma Net igen från den betalningen du skapar när du skickar fakturan för betalning med fil via AutoPay. Det som händer när du skapar denna filen är att det skapas en leverantörsbetalning med status Utskriven som låser leverantörsfakturan fram tills den får återrapportering att antingen stängas eller tas bort från AutoPay och detta kan du göra manuellt i ett sådant scenario som du beskrev.

Ett alternativ är då att gå in i AutoPay och leta rätt på transaktionsraden under fliken Översikt och sen transaktionsöversikt. Sedan längst bort på transaktionsraden du avbrutit i banken finns det 3 små pluppar, tryck där och sen välj att markera transaktionen som avvisad. Då kommer Leverantörsbetalningen försvinna i Visma Net och faktura låses upp och du kan betala den på nytt efter du matchat mot en kreditfaktura.

DanielJansson_0-1749102524479.png

Med vänliga hälsningar
Daniel Jansson
Confect AB
Jennie4
CONTRIBUTOR **

av Jennie4

Ingen enkel lösning på detta antar jag då inga svar på problemet, utan får göra som jag tänkte från början.

Betalar kunden hela beloppet och ber dem återbetala det. Första betalningen bokar jag mot 1999, bokar kredit fakturan som återbetalning från leverantör mot konto 1999 och återbetalningen från kund på original beloppet (när det återfår) mot samma konto. På så sätt löser jag det hela men på ett krångligt och utdraget sätt. 

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här