för att få en personlig vy
för att få en personlig vy
Jag har ett periodiseringsschema på en kund, en intäkt 12 månader mars25-feb26, som jag vill avbryta då vi krediterat hela fakturan.
Ingen periodisering har ännu skett i schemat utan kommer att påbörjas från mars och framåt.
Kan man bara nolla ut de transaktioner som ligger på per.schemat eller gör man på något annan sätt?
Kreditfakturan har jag inte bokfört ännu men det känns ju lite knasigt att lägga per.schema på även den för att få bort intäktsföringen varje månad på kundfakturan.
Löst! Gå till lösning.
Hej Siw,
Min rekommendation är alltid att låta kreditfakturan få samma schema då du inte kan "ta bort" eller papperskorga ett frisläppt periodiseringsschema och detta förfarande ger dig minst manuell hantering.
Om det ändå är så att man inte vill att kreditfakturan skall få ett periodiseringsschema som nollar originalfakturan, så går det att justera transaktionsraderna för ett frisläppt periodiseringsschema. Om transaktionsraderna på schemat är öppna så kan man ändra mängden transaktioner, när dessa transaktioner skall utföras och hur mycket som skall periodiseras för varje transaktion. Så det man kan göra är att ta bort alla transaktionsrader, skapa 1 rad som bokför hela beloppet och sen vända denna transaktionen när den bokförts.
Före justering
Efter justering
Men som sagt, låt kreditfakturan få samma periodisering och sen schemalägg fönstret utför periodiseringar så behöver man inte tänka på detta.
Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.
Läs mer om prenumeration härCopyright © 2019 Visma.com. All rights reserved.