- Markera ämnet som nytt
- Markera ämnet som läst
- Placera denna Ämne för aktuell användare
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Utskriftsvänlig sida
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
- Rapportera olämpligt innehåll
Hej,
jag har kikat på dom lösningsförslag som ligger sedan tidigare här i forumet, men de är tyvärr inte svar på den fråga jag har.
Jag har gjort en förskottsbetalning för proforma-faktura och bokat detta mot 1684.
Nu har slutfakturan kommit och jag vill betalboka den mot 1684. Men när jag går på Leverantörsfaktura-Åtgärd-Manuell betalning måste jag ange betalningsmetod och likvidkonto. Men betalningen ska ju inte läggas mot likvidkonto.
I de lösningsförslag jag hittar hänvisas till att lägga upp en betalningstyp som heter Förskott. Det har jag gjort, men den används ju bara på Behandla transaktioner. Inte någonstans på leverantörsfaktura eller leverantörsbetalning. När man bokar betalningar mot leverantörsfakturor måste betalningsmetod väljas, och för metoder kan bara likvidkonton läggas in. Inte 1684.
Måste man verkligen göra detta i två steg? Dvs boka leverantörsbetalning mot likvidkonto och sedan göra en Transaktion mellan likvidkonto och 1684?
Verkar väldigt märkligt och omständigt för ett så avancerat ERP-system. Måste väl vara fler därute som jobbar med förskottsbetalningar till utländska leverantörer?