Mina produkter
Hjälp
Jenka21
CONTRIBUTOR ***

Boka bort en valutadifferens i kundinbetalningar

av Jenka21

Hej!

Finns det någon "manual" exakt hur jag går till väga när jag ska boka bort en valutadifferens i "Kundinbetalningar". Jag vet att jag hämtar öppna poster och att jag sedan ska lägga det belopp jag vill skriva av högst upp där det står betalt belopp och som brukar vara rödmarkerat. När jag gjort det kan jag inte ändra i fält "orsakskod".  När jag trycker där så blir fältet gråmarkerat. 

5 SVAR 5
Daniel Jansson
PARTNER

av Daniel Jansson

Det är tyvärr svårt för mig att svara på utan att veta mer om er uppsättning och hur ni jobbar. Lyft detta med er partner så kan dom säkert hjälpa er fram till det mest effektiva arbetssättet för er 🙂

Med vänliga hälsningar
Daniel Jansson
Confect AB
Godkänd lösning
Daniel Jansson
PARTNER

av Daniel Jansson

Du kan skriva av både fakturor, kreditfakturor och kundinbetalningar i den rutinen. Vilket motkonto det bokförs mot beror på vilken orsakskod du väljer att använda. Så du kan skriva av det som en öresavrundning, valutakursdifferens eller kundförlust via denna rutinen beroende på vald orsakskod.

(Tips för framtiden) Är det så att detta uppstått på grund av att ni fått en inbetalning på ert SEK konto för en faktura utställd i annan valuta så hade ni kunnat hantera valutakursdifferensen direkt i behandla kundinbetalningar/kontoutdrag om ni följt denna instruktionen: https://confect.se/kunskapsbank/visma-net/matcha-inbetalning-p%C3%A5-sek-konto-till-en-faktura-utst%...

Med vänliga hälsningar
Daniel Jansson
Confect AB
Jenka21
CONTRIBUTOR ***

av Jenka21

Perfekt med dessa manualer- stort tack! Vi har nog fastnat i vissa arbetssätt 😊 Vad jag inte fattar är att

inbetalningarna går automatiskt och ser att det bokas en valutadiff då, men varför finns det ändå kvar en summa som måste bokas bort?

Godkänd lösning
Daniel Jansson
PARTNER

av Daniel Jansson

Hej Jenka,

Om det är så att du fått ett restbelopp på en kundinbetalning som egentligen skulle varit en valutakursdifferens så brukar jag föreslå att använda arbetsfönstret och rutinen Avskrivning kundfordran för att boka bort det resterande beloppet. 

Väl inne i Avskrivning kundfordran väljer man Typ "Skriv av kreditfaktura" och då kommer även betalningar komma upp i detta fönstret. Här kan du välja orsakskod vilket styr motkonto så du kan skriva av det som en valutakursdifferens. Om inte betalningen dyker upp kan du behöva höja beloppet i fältet Gräns då det gör så att fönstret endast visar belopp upp till detta värde.

För mer detaljerad instruktion kan du kolla här: https://confect.se/kunskapsbank/visma-net/hur-skriver-jag-av-en-kundfaktura

Med vänliga hälsningar
Daniel Jansson
Confect AB
Jenka21
CONTRIBUTOR ***

av Jenka21

Tack! Detta verkar uppenbarligen lättare 😊 Bara undrar... den fakturan jag vill hantera kommer upp om jag skriver i typ- "skriv av faktura" och inte  "skriv av kreditfaktura" som det står i manual. Är det OK att skriva av en valutajustering där?

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här