Mina produkter
Hjälp
Maria18
CONTRIBUTOR *

Fraktkostnadsfördelning på artiklar vid inköp

av Maria18

Hej!

Hur gör man en inställning så att kostnad för hemtagning av varor t.ex. frakt, pallkostnad, fördelas ut på inköpta varor/artiklar?

Det är nytt med FIFO för oss och jag kan inte hitta i manualerna hur jag ska göra vid inmatchning av order/inleveransrader på leverantörsfakturan. Själva artiklarna löser jag, men sen blir fraktkostnaden över på egen rad och jag måste lägga in kostnadskonto för detta. Helst vill vi att det fördelas på inköpspriset och kommer med i lagervärdet.

Mvh Maria

5 SVAR 5
Rasmus Lundin
PARTNER

av Rasmus Lundin (Uppdaterad ‎19-03-2025 13:16 av Rasmus Lundin PARTNER )

Hej Maria,

Här kan du läsa kring hur detta hanteras på ett smidigt sätt i Visma Net.
Hur hanterar jag anskaffningskostnader?

Vänlig hälsning,
Rasmus
Confect
Maria18
CONTRIBUTOR *

av Maria18

Jag har gjort alla inställningarna enligt manualen men det slutar ändå med fel vid slutbokföring i Winvoice.

Bifogar bild på felmeddelandet.

Detta händer i dom fall jag har en fraktkostnad som inte finns med i inköpsorder/inleverans. Jag lägger den på egen rad med kontering 4955 Hemtagningskostnader eftersom det inte finns rad i inköpsorder/inleverans att matcha mot. Men det verkar störa kommunikationen mellan Winvoice och Visma Finance.

Kanske lika bra att sluta med Winvoice och börja jobba i Approval istället?

Jag har kört med Champions lösning nedan och då fungerar det, men att manuellt fördela ut en anskaffningskostnad på en inköpsorder med 25 rader (på x antal fakturor per dag)...det funkar bara inte.

Vore tacksam för mer hjälp!

Rasmus Lundin
PARTNER

av Rasmus Lundin

Hej @Maria18 ,

Jag kan dessvärre inte ge dig någon större guidning angående Winvoice hanteringen utan får hänvisa dig till din partner för vidare hjälp avseende den biten.

Skulle ni köra på approval som du säger kan antingen anskaffningskostnad adderas före attest på fakturan i Visma Net alternativt efter attest avhängigt på inställning kring frisläppning vid godkännande. Givetvis kan eventuell matchning av inleverans ske samtidigt beroende på om det är en fristående faktura avseende hemtagningskostnad eller inte.

Manuell fördelning förstår jag blir ineffektivt i och med att det finns en smidig automatiskt allokering av detta i Visma Net och detta vill man såklart nyttja.

Hoppas ni på ett eller annat sätt kommer fram till en smidig hantering

Vänlig hälsning,
Rasmus
Confect
Maria18
CONTRIBUTOR *

av Maria18

Ville bifoga en bild till på hur det ser ut på fliken Anskaffningskostnad.

Alla våra leverantörer har ibockat "Leverantör för anskaffningskostnad". På fliken Anskaffningskostnad är menyn nedsläckt så jag kan inte välja lägga till ny rad eller göra någonting alls där.

Katrin Engvers
CHAMPION ***

av Katrin Engvers

Hej @Maria18 

Vi gör på detta vis. Vet att det kanske inte är det korrekta men....

Du får lägga till kostnaden manuellt på artikeln när du matchar den vid matchningen på leverantörsfakturan.

DVS  raden från inköpet ser ut så här

KatrinEngvers_0-1742371179856.png

Nu ser jag att vi har fått en fraktkostnad på ex  500 kr

Då delar jag den med de 270 st  = 1,85 kr

Nytt a´pris är då  105+1,85 =  106,85

Inte det smidigaste sättet men det är i alla fall så som vi gör med dessa kostnader nu.

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här