för att få en personlig vy
för att få en personlig vy
Hej!
Vi fick förfrågan från kund om att skicka om EDI-faktura de fått då den saknades önskad data i filen. Kunden har en huvudrelation inlagd dit alla fakturor ska skickas, men kundens egen info ska följa med i filen. Tyvärr saknades info på kundkortet så det har fått kompletteras. Nu vill vi alltså skicka en uppdaterad EDI-fil som plockar med den nya informationen.
Hur bär jag mig åt för att skapa ny EDI-fil som tar med den info som saknades?
Jag ser att det på arbetsytan Kundfaktura finns en åtgärd som heter "Generera XML-utkast för e-faktura". Innebär det att ny EDI-fil skapas?
Mvh Maria
Löst! Gå till lösning.
Hej!
Det stämmer att fakturan gick bra att skicka i Autoinvoice (inget felmeddelande hos oss), och den kom sen fram till mottagaren. Men dom saknar data i filen för att matcha vidare hos sig.
Jag hade hoppats att jag kunde göra justeringar i XML-filen i Autoinvoice, för att sedan sända på nytt. Men då är det endast fälten i funktionsrutan "Sänd på ny..." som jag kan komplettera med. Och om det inte är dessa data som blivit fel så återstår alltså bara att kreditera?
Mvh
Maria
Hej Maria,
Det stämmer, är det annan information än de referenser du ser i "Sänd på nytt" du önskar justera så behöver ni i detta fallet kreditera och skicka om fakturan.
Om det hade varit så att ni fått ett felmeddelande och fakturan inte kommit fram till kunden så hade man kunnat skicka om den i sin helhet ifrån Visma Net utan att behöva kreditera men så är nu inte fallet.
Hej Maria,
Jag antar att ni använder AutoInvoice för att skicka era kundfakturor? Det låter också som att kunden kunde ta emot fakturan vilket betyder att ni inte fick något felmeddelande när ni försökte skicka iväg fakturan, stämmer det?
Om så är fallet tänker jag att ni har två alternativ för att skicka om fakturan och vilket som gäller beror på vilken information på fakturan som saknats. Det första alternativet är att skicka om fakturan inne i AutoInvoice genom att leta upp fakturan under "Skickade fakturor" och sen trycka på "Sänd på nytt". Detta gäller då det varit felaktiga eller saknade referenser på fakturan.
Det andra alternativet i detta fallet är att kreditera fakturan och skicka en ny faktura till kunden. För att man skall kunna skicka om fakturan i sin helhet från Visma Net måste den ha "studsat", alltså fått ett felmeddelande från AutoInvoice som säger att fakturan inte gick att skicka av en eller annan anledning. Om man enbart skickar om fakturan från AutoInvoice som i alterantiv ett så uppdateras inte företagsnamn, orgnr, momsregnr m.m.
Jag har nu försökt flera gånger att skicka om en e-faktura men det händer ingenting.
Fakturan skickades första gången som EDI. Den gick fram till mottagaren och blev grön i Autoinvoice hos mig.
Mottagaren saknade dock info och stoppade den från att gå in i deras system. De vill att jag skickar om EDI-fakturan.
Jag väljer Skicka om, har EDI i bockat, väljer Skicka som då slocknar, jag stänger fönstret. Har gått ur och sedan in i Autoinvoice men det finns fortfarande inget registrerat att den skulle ha gått iväg på nytt. Kunden har heller inte fått någon faktura.
Varför?
Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.
Läs mer om prenumeration härCopyright © 2019 Visma.com. All rights reserved.