avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Mina områden

Logga in

Logga in eller skapa en ny användare för att automatiskt få relevanta områden tillagda till dina områden.

Highlighted
Anonymous
Inte tillämpbar

Behöver exempel på en frånvarorapport

Jag behöver ta fram en rapport över frånvaroaktiviteter som jag kan använda för planering eller lön, hur gör jag en sådan?

1 SVAR 1
Highlighted
Anonymous
Inte tillämpbar

Re: Behöver exempel på en frånvarorapport

Förutsatt att du arbetar med frånvarorapportering med hjälp av aktiviteter så behöver du en aktivitesrapport:

• Gå in under Ny > Rapport i Visma Severa
  • Välj innehåll Aktiviteter
  • Välj de värden du behöver. Exempelvis:

Ägare
Aktivitetstyp
Aktivitetsnamn
Startdatum
Starttid
Slutdatum
Sluttid

• Anpassa kriterier så att de plockar fram rätt uppgifter.
    Det viktigaste här är att tänka på är att ha rätt datum- samt aktivitetstypsfilter. Exempelvis:

Inträffar - Välj här när aktiviteten ska pågå. Eftersom aktiviteter kan pågå över månadsskifte bör alltid inträffar filtret användas istället för start- eller slutdatum
Aktivitetstyp - Välj vilka aktivitestyper som ska listas i rapporten. Markera alla frånvaroaktiviteter

Rapporten bör nu se ut något enligt följande: 

• För att rapporten ska vara enklare att använda bör den sorteras genom att klicka i rubriknamnen. T.ex. först efter Ägare och sen efter startdatum och starttid för att få alla aktiviteter från en användare efter varandra sorterat i kronologisk ordning.

För att förenkla lönehanteringen bör man samla alla nödvändiga rapporter på en och samma sida. T.ex. denna rapport, en arbetstimssammanfattning, övertidsrapport och alla reseposter. Det som behövs för att göra lön helt enkelt. 

Det finns också en integration färdig mellan Visma Severa och Visma Lön 300/600 som gör att informationen kan exporteras direkt till en lönekörning utan behov av att stansas in.