Mina produkter
Hjälp
Anonymous
Inte tillämpbar

Allokering på försäljningsorder vid inleverans av inköpsorder?

av Anonymous

Hej, 

 

Som en ny användare till Visma.Net så har jag stött på ett problem. Är det någon som kan hjälpa mig med nedan fråga? Först kommer lite förinformation så att ni förstår mitt problem. 

 

Jag har ett ibland begränsat lager av produkter och mina kunder kan också ibland önska leveranser framåt i tiden vilket innebär att jag gör alla mina orders som en SA-order (Försäljningsorder med allokering), alltså att den som beställer en vara när jag har den i lager får även denna vara även om de önskar en framtida leverans. Detta förhindrar att jag inte skickar en produkt till en kund som inte står i kö för att få produkten. När produkten är slut så är den slut och nästa kund får vänta på nästa container som kommer till lagret.

 

Nu till problemet/frågan. Nya varor kommer in, dessa lagras in och nu inser jag att jag har 120 försäljningsorders i kö på produkten. Jag verkar bara kunna allokera dessa manuellt på varje order som står i kö. Kan jag allokera ut alla produkterna direkt vid inleverans så att alla orders uppdateras också? 

 

Jag vore tacksam för svar då detta hade sparat timvis med arbete. Spontant känns detta borde vara en standardfunktion i Visma.Net men jag lyckas inte finna den. 

 

Tack på förhand. 

Mvh Axelsson. 

 

 

6 SVAR 6
Paul M
CONTRIBUTOR **

av Paul M

Hej

 

Även jag undrar om man nu har kommit på ett smidigare sätt så alla artiklar på orden blir allokerade som nämns ovan.

Allt gott

mvh

Paul

Thomas Mostrom
CHAMPION ***

av Thomas Mostrom

Hej,

 

Det finns en funktion som Ni kan testa, men den låter Er inte ta beslut per Orderrad.

Man kan köra Rutinen Behandla ordrar men FIlter på Restnoterade för att hitta Restordrar som Nu fått Inleveranser och är disponibla.

 

Om det inte fungerar såsom Ni tänkt Er, kan Ni Deleta de skapade Utleveranserna

 

image.png

Thomas Moström
Thomas Mostrom
CHAMPION ***

Hej, Igen

 

Ni kan också be Er partner eller bygga själv en förfrågan som ger Er detalj Info på Restordrar som Nu har ett positivt lagersaldo.

Dock manuell rutin för att gå på respektive order för att skapa Utleverans.

 

image.png

Thomas Moström
Niklas Svensson
CHAMPION *

Hej Thomas,

 

Ja att hitta ordrarna som innehåller restad artikel som levereras in har vi lyckats med. Däremot kan det ju vara 20 artiklar som finns på ordern som då ska allokeras. Vi måste då gå in på respektive artikel inne på ordern och allokera, vilket tar väldigt lång tid. Vore toppen om det var möjilgt att på "orderhuvudet" välja att alla orderrader ska allokeras (de som är möjliga vill säga). 

 

Mvh Niklas

Niklas Svensson
CHAMPION *

av Niklas Svensson

Hej,

 

En funktion där man kan allokera/avallokera alla orderrader istället för att behöva gå in på varje orderrad var för sig hade sparat oss massvis med tid också!

 

Mvh Niklas

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

@Anonymous Har du löst detta eller fått en lösning? Jag har samma fundering. 

 

/Sofia

 

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här