Mina produkter
Hjälp
maxamaxa2
CHAMPION *

Bankavgifter belastar inte 1930, någon som vet varför?

av maxamaxa2 (Uppdaterad ‎09-04-2021 13:33 av maxamaxa2 )

Hej

 

När vi gör betalningar med Auto-pay så belastar "betalt belopp" konto 1930 men bankavgifter (Belastat avgiftsbelopp) gör det inte.

Finns det någon inställning för detta? Är lite irriterande när likvidkontot alltid misstämmer med några kronor.

 

Skärmklipp9991.jpg

8 SVAR 8
Niclas_Tafvelin
PARTNER

av Niclas_Tafvelin

Håller med Isak. Ni ska naturligtvis använda kontoutdraget ifrån AutoPay och skapa bankregel för detta. Det funkar klockrent. Ni har säkert många andra återkommande avgifter som ni kan skapa bankregler för. Det är just detta som Visma.net är så bra på och som gör att vi kan få systemet att bli en bokföringsrobot.


//Niclas Tafvelin, WH Group AB
Mimmi Berggren
CONTRIBUTOR ***

av Mimmi Berggren

Har det kommit en lösning än på detta problem?

My Malmström
CHAMPION *

av My Malmström

Hej, Finns det ingen lösning på detta.

Får sitta nästan varje dag och göra manuella bokföringar gällande bankkostnader för automatiska utlandsbetalningar.

Jag är väl inte ensam om att göra sådana transaktioner i Net

 

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej! 

Menar du att bankavgifter inte blir bokförda, eller att rapporten inte visar bankavgifter i kolumnen "betalt belopp"? Från vilken rapport eller förfrågan kommer bilden som du har bifogat i ditt ärende? 🙂 

My Malmström
CHAMPION *

av My Malmström

Filen kommer från autopay - inkorgens källdokument och där visas ju bankkostnaden. Men den bokförs inte 6570/1930. Utan det får man göra manuellt för att få avstämning mot bankkontoutdraget.

Isac Falkenberg
PARTNER

Får ni in era kontoudrag via Autopay och är dina bankavgifter ofta taggade med en viss beskrivning på det kontoudraget? Om de är det bör de kunna skapa upp regler för banktransaktioner (Bank/Lividhanteirng -> Registering). Då bör ni kunna få till någon form av automatik av bokningen i Visma.net. 

_______________
Vänliga hälsningar,
Isac Falkenberg
Teamleader
Traventus AB
SusannaDörlich
CONTRIBUTOR ***

Fast hur gör man när bankavgiften ligger inbakad i beloppet som dragits från banken? Jag måste boka av varenda avgift för utlandsbetalningar för hand för de kommer inte separat på kontoutdraget. 

Isac Falkenberg
PARTNER

Hej, 

Svårt att säga då jag inte har insyn i hur era filer från baken ser ut eller vilket format dessa kommer i. Men har ni pratat med banken och frågat om de har möjlighet att dela upp bankostnaden för sig?

_______________
Vänliga hälsningar,
Isac Falkenberg
Teamleader
Traventus AB

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här