Mina produkter
Hjälp
MarisMadi
CONTRIBUTOR ***

Dubbel inbetalning och 2 likvidkonton

av MarisMadi

Hej

 

En kund har betalat dubbelt (1000 kr har kommit på 1930 konto och 1000 kr har kommit på 1940 konto), det finns endast en kundfaktura. Vi har 2 likvidkonton. 1930 har autopay koppling men 1940 har inte. På 1930 konto har jag under behandla kontoutrag matchat kundinbetalningen med kundfaktura och nu har kundfaktura status stängd. Jag behöver även registrera på något sätt dubbla inbetalningen på 1940 (andra likvidkontot ) från kunden. Hur gör jag det?  För att registrera en återbetalning till kund, skapar jag kreditfaktura och matchar utbetalningen mot kreditfaktura. Tacksam för all hjälp.

3 SVAR 3
MarisMadi
CONTRIBUTOR ***

av MarisMadi

Tack

 

Godkänd lösning
Niclas_Tafvelin
PARTNER

av Niclas_Tafvelin

Du registrerar inbetalningen mot kunden på konto 1940, men matchar inte denna inbetalning mot någon faktura => frisläpp. På så vis har en reskontraförd betalning mot aktuella kund. Betalningen kommet att ha status Öppen eftersom beloppet inte är matchat mot någon faktura. Nu har du ett reskontarfört belopp på aktuell kund = du har kontroll på vem, belopp och datum för händelsen. Frågan är vad du vill göra nu, låta ligga eller avräkna på nästa faktura? Vill du återbetala, skapar du en Återbetalning kund = en betaltyp. Denna matchar du mot den öppna betalningen. Du kan återbetala i rutin för kundåterbetalningar som hanteras på samma sätt som lev.utbetalningar eller hantera manuell på internetbanken.


//Niclas Tafvelin, WH Group AB
MarisMadi
CONTRIBUTOR ***

av MarisMadi

Hej igen,

 

En följdfråga på likadat problem fast leverantörsreskonta. Om man har betalat manuellt i banken (då hade vi ingen AutoPay igång) exempelvis 100 kr till en leverantör och betalningen är felaktig samt det finns ingen leverantörsfaktura att matcha mot. Jag undrar hur man matchar den manuella utbetalningen som jag kan se under behandla kontoutdrag och om jag inte matchar då uppstår differens i huvudboken. De 100 kr måste matchas och när återbetalningen kommer in från leverantören måste också matchas. Hur löser jag detta? Tacksam för hjälp.

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här