Mina produkter
Hjälp
MarisMadi
CONTRIBUTOR ***

Ej exporterad status på en leverantörsfaktura

av MarisMadi

Hej

 

En betalning för leverantörsfaktura har ej gått iväg. Jag dubbelkollade i Autopay och den betalningen är inte med i betalfilen. När man öppnar en leverantörsfaktura i visma.net ser man status: Ej exporterad men under motpost ser man betalningsdatum vilket betyder att leverantörsfakturan är betald. Jag förstår inte riktigt vad har hänt. Tacksam för hjälp.

 

 

4 SVAR 4

av Monika Andersson

Hej,

Visma har noterat detta fel och de kommer enl uppgift köra en fix idag som ska rätta till detta, så man framledes kan skicka flera fakturor till samma leverantör, i samma fil utan att ha noterat betala separat på leverantör/faktura. 

Om leverantör kräver separat betalning, kan detta markeras på leverantören i fliken betalning, då kommer varje faktura skickas på egen rad i filen.

Mvh,

Monika Andersson

CZR
CONTRIBUTOR ***

av CZR

Felet varför filen inte skickas iväg till autopay är: 2 fakturor till samma leverantör är med i betalningsförslaget. Nu måste du skicka 1 fil för varje leverantörsfaktura om det är till samma leverantör, annars går filen ej iväg till autopay utan fastnar i systemet.

 

Bra eller värdelöst, välj själv svaret på det i ett modernt system.

 

 

CZR
CONTRIBUTOR ***

av CZR

Programmet har kraftiga problem förstunden med betalningar. Betalar du 2 eller flera fakturor till en leverantör samtidigt, då exporteras ej betalfilen. 

Så har det varit en tid nu.

Jag har rapporterat in detta till vår "partner" för 6 dagar sedan och då upptäckte jag det på betalningsförslag som var några dagar gamla.

 

Personligen tycker jag att det är katastrof att Visma inte löser ett sådant här fel på några timmar.

En alldeles för viktig funktion för att inte prioritera detta högst upp på dagordningen.

 

Blir intressant att höra hur många företag som får sent inbetalda skatter denna månaden för att filer hänger sig i systemet .

Har företag ingen rutin att löpande kontrollera att betalfiler verkligen blir skickade, då kommer betalningar bli sena. 

 

 

Godkänd lösning
Isac Falkenberg
PARTNER

av Isac Falkenberg

Hej, 

Om du går till Sänd betalfil (Leverantöreskontra -> Transaktioner -> Sänd betalfil). Ligger där då en fil som är ej exporterad? Om du går in på den bör du kunna klicka på "Skicka till autopay". Kan hända att du får ett felmeddelande då. Hantera felmeddelandet isåfall och skicka sedan filen på nytt. Du kan även ta bort betalningen/filen om så önskas också. 

__________________________
Vänliga hälsningar,
Isac Falkenberg
UCS One Economy

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här