Mina produkter
Hjälp
Stefano
CHAMPION *

Generel förfrågan - Kund - Säljare & namn

av Stefano

Hej,

Frågan gäller Förfrågan kund.

 

Är det någon som vet hur man kopplar tabellen Salesperson i Tabellrelationer och Datafältslänkar för aktiv relation?

se bifogade bilder

 

Tacksam för input.

 

Mvh

Stefano

8 SVAR 8
Alexandra Aspenlif
CONTRIBUTOR ***

av Alexandra Aspenlif (Uppdaterad ‎19-05-2022 08:58 av Alexandra Aspenlif )

Ja, det stämmer. Jag får dubbletter i den generella förfrågan fast jag har kopplat en säljare till en specifik plats. Har du något villkor i den generella förfrågan som eliminerar detta problem? Vi har just nu inget villkor satt. Det blir samma vy om det är endast en säljare som är angiven som standard och dom andra två är ur bockade som "standard". 

Godkänd lösning
Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej Stefano,

Du kan koppla tabellen Customer till PX.Objects.AR.CustSalesPeople, och sen PX.Objects.AR.CustSalesPeople till PX.Objects.AR.SalesPerson. Se nedan hur du kan göra. Tänk på att om du har flera säljare på en kund så bör du sätta ett villkor för att kunden inte ska visas flera gånger i kundlistan, tex ange att säljaren måste vara standard 🙂

 

Under resultatnät kan du sen ta fram fältet SalesPersonCD_description från SalesPerson

 

AlexandraCyvoct_0-1634051388375.png

 

AlexandraCyvoct_1-1634051415154.png

 

 

AlexandraCyvoct_2-1634051440620.png

 

Alexandra Aspenlif
CONTRIBUTOR ***

Hej, när vi sätter säljare på olika platser på kunden, så får vi dubbletter i den generella förfrågan. Hur gör vi för att se säljare per plats och slippa dubbletterna?

Isac Falkenberg
PARTNER

Hej Alexandra, 

Dycker samma säljare upp flera gånger på en och samma plats/kund? Jag har inte gjort något annorlunda i min förfrågan och jag får en säljare per plats. 

_______________
Vänliga hälsningar,
Isac Falkenberg
Teamleader
Traventus AB
Alexandra Aspenlif
CONTRIBUTOR ***

Ja, det stämmer. Jag får dubbletter i den generella förfrågan fast jag har kopplat en säljare till en specifik plats. Har du något villkor i den generella förfrågan som eliminerar detta problem? Vi har just nu inget villkor satt. Det blir samma vy om det är endast en säljare som är angiven som standard och dom andra två är ur bockade som "standard". 

Isac Falkenberg
PARTNER

av Isac Falkenberg (Uppdaterad ‎19-05-2022 09:17 av Isac Falkenberg PARTNER )

Hej Alexandra, 

Jag har inga villkor på min förfrågan. Jag bifogar lite bilder 
Tabeller jag använder är 
PX.Objects.AR.Customer
PX.Objects.AR.CustSalesPeople
PX.Objects.AR.SalesPerson
PX.Objects.CR.Address
PX.Objects.CR.BAccountR

Kunder 1.png

Hoppas detta hjälper dig på traven. 

resultat.pngrelation 2.pngrelation 1.pngTabeller.png

_______________
Vänliga hälsningar,
Isac Falkenberg
Teamleader
Traventus AB
Alexandra Aspenlif
CONTRIBUTOR ***

Tack Isac, det funkar om jag gör så som du har gjort men då kan jag inte få fram leveransadressen i förfrågan. Den måste inaktiveras för att det ska funka och det vill jag inte - vi vill kunna se leveransadressen också. Hur gör man då? 

Stefano
CHAMPION *

av Stefano

Hej Alexandra,

 

Stort tack, det var generöst av dig  🙂

 

Fungerar perfekt.

Mvh

Stefano

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här