Mina produkter
Hjälp
Kristin Funderud
CONTRIBUTOR ***

Hjelp med moms på varekjøp fra Norge (Utenfor Eu)

av Kristin Funderud

Hei

Vi er ny bruker av Visma.net Financials. Vi jobber i Norge og bokfører for våre 3 selskap i Norge, Sverige og Danmark. Når jeg i vårt svenske firma, bokfører en inngående faktura mot varekjøp fra Norge, så kommer dette kjøpet med avgiftsnummer 06/06R Inkjøp vare EU handel. Norge er ikke medlem av EU.

Kan dette være riktig satt opp i Visma. Leverandørprofil er 30- leverandør utenfor EU.

 

På momsoppgaven kommer beløp i felt C20 nettobeløp varekjøp EU handel/D30 Moms 25% omvendt skatteskyldighet. I tillegg så bokføres momsdeklarasjon fra Tullverket på H50 beskatningsunderlag ved import. Dvs. at nå kommer beløp på samme varekjøp opp i momsoppgaven både på C20 og H50.

Er det noen som kan bekrefte om dette er korrekt og skal være slik, eller er det noe feil her?

 

På forhånd takk for hjelp.

4 SVAR 4
Isac Falkenberg
PARTNER

av Isac Falkenberg

Hej Kristin,
Det låter märkligt och det är svårt för mig att kunna utala mig eller hjälpa dig frammåt då jag inte ser hur ert uppsätt ser ut.  Jag föreslår att du tar kontakt med din partner som får kontrollera ert uppsätt. Ni bör inte få import i ruta 50 när ni bokar leverantörsfakturan. Monetära värder ska istället komma ifrån tullfakturan. Låter också märkligt att ni får 06/06R på leverantörsfakturan om det är en kund utanför EU. 





_______________
Vänliga hälsningar,
Isac Falkenberg
Teamleader
Traventus AB
Kristin Funderud
CONTRIBUTOR ***

Hei

 

Takk for ditt forsøk. Tullfakturaen bokfører jeg greit selv mot ruta 50. Det er leverandørfakturaen som legger seg feil i momsoppgaven i 06/06R. Dette er merkelig, men jeg finner nok ut av det. Ønsker deg en fin dag videre 🙂

Isac Falkenberg
PARTNER

av Isac Falkenberg

Hej, 

Vilken Zon har den norska kunden hos er? Detta ser ni under Inköpsinställningar. Bör vara 03 - Export/Import. 

_______________
Vänliga hälsningar,
Isac Falkenberg
Teamleader
Traventus AB
Kristin Funderud
CONTRIBUTOR ***

Hei

Leverandøren ligger med 03 - Export/Import, så alt ser ut til å ligge riktig på leverandørprofil og kjøpsinnstillinger.

Kristin

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här