Mina produkter
Hjälp
Kristofer_
CHAMPION ***

Hur styr man vilket försäljningskonto som skall användas?

av Kristofer_

Hej!

 

Det verkar inte spela någon roll vad jag väljer på ordertypen, konton för försäljning hämtas från artikeln även om jag valt något annat i inställningen på ordertypen. Hur får jag systemet att utgå från den inställning som ligger på ordertypen?

6 SVAR 6
Alec
PARTNER

av Alec (Uppdaterad ‎29-03-2022 17:27 av Alec PARTNER )

@Kristofer_  Det finns en temporär lösning för denna bugg. På ordertypen, lägg in att försäljningskonto ska hämtas från bokföringsklassen. Då för min del verkar den hämta konto från kundkortet, inte bokföringsklassen. Jag vet inte om detta är något som tillkommit idag eller tidigare som temporär lösning.

 

Visma testade idag i releasen att fixa denna bugg, så när man väljer kundplats ska kontot hämtas från kundkortet. Går att läsa om detta i release notes. Men denna fix verkar inte fungera för mig. 

 

Vänligen,
Alec Axelblom
Systemkonsult Visma.net
One Economy AB
Kristofer_
CHAMPION ***

av Kristofer_

Stor tack för hjälpen @Thomas Mostrom, uppskattar det enormt. Hos mig är försäljningskontona på artikeln obligatoriska, är detta något man kan ta bort någonstans?

Thomas Mostrom
CHAMPION ***

av Thomas Mostrom

Är tvingande på Lagerförda artiklar men inte på Ej Lagerförda artiklar

 

Har testat lite olika varianter,

men som du säger så nyper den inte på inställning för Ordertypen när man skapar en orderrad.

 

Be din Partner lägga en Ticket på detta

Thomas Moström
Kristofer_
CHAMPION ***

av Kristofer_

Tack!

Thomas Mostrom
CHAMPION ***

av Thomas Mostrom

Det verkar vara en bug

  •  Om man satt t.ex kundplats på Ordertyp
  • Så hämtar den konton ändå från Artikelkortet
    • Har inte testat de andra möjliga valen på Ordertypen
    • Nedan Exempel konto 3980 på Kundkortet
  • Workaround är att ta bort alla konton på artikel

 

bild.png

 

Artikelkortet

bild.png

 

bild.png

Thomas Moström
Kristofer_
CHAMPION ***

av Kristofer_

Håller på att bli tokig på detta.. Det spelar verkligen ingen roll vad man väljer att kontot skall hämtas från på säljorder-typen, den hämtar ändå det från artikeln. Finns det någon inställning någonstans jag inte känner till?

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här