Mina produkter
Hjälp
Stefano
CHAMPION *

Import genom scenario - felmeddelande?

av Stefano

Hej,

 

Är det någon som kan förklara felmeddelandet som jag får upp när jag kör mitt importscenario, se bild bifogat. Förstår inte varför felmeddelandet refererar till "Inköpsenhet"

 

Jag skall uppdatera leverantören och ibland så finns det flera leverantörer och importscenariot är byggt så att det skall bocka i så att rätt leverantör blir standard. 

 

Tacksam för hjälp.

 

Mvh

Stefano

6 SVAR 6
Stefano
CHAMPION *

av Stefano

Hej,

Som ni kan läsa i mitt inlägg så har jag problem med att köra importscenariot. 

 

För det första varför får jag felmeddelandet och vad betyder meddelandet när det refererar till Inköpsenhet?

Jag bockar ur Aktiv på leverantören och även bockar ur standardleverantör men får ändå felmeddelande som nu säger att jag måste ha en standardleverantör när jag kör importen!? Det verkar som att systemet har hängt sig då man har fler leverantörer än en!? 

 

Raderar jag leverantören så fungerar importsenariot.

 

Mvh

Stefano

 

@Christian Sandell 

@Joakim Arvidsson 

Godkänd lösning
Isac Falkenberg
PARTNER

av Isac Falkenberg (Uppdaterad ‎02-11-2021 20:48 av Isac Falkenberg PARTNER )

Hej Stefano, 

 

 

Om jag tolkar det import scenario rätt så ber du Visma.net att lägga till en rad som redan existerar. Detta gör att du får felet med inköpsenhet. Lägger du till inköpsenhet så kommer den klaga på att den leverantören redan existerar. Det du får göra istället är att bygga om ditt importscenario.  

 

Jag ger mitt förslag enligt nedan. 

 

Min första fråga är nästan. Ska du lägga till en ny leverantör på artikeln eller ska du uppdatera det befintliga leverantörerna som redan ligger inlagda på den lagerförda artikeln? Dessvärre får jag inte till (kanske inte ens är möjligt?) att göra bägge dessa i samma importscenario.

 

Däremot så har jag fått till ett som uppdaterar befintliga leverantörer som redan ligger på artikelkortet. De gör jag enligt nedan. 

 

uppdatera befintlig.png

 

Ska du lägga till en helt ny leverantör på den lagerförda artikeln tror jag vi får ändra om lite på hur import scenariot ser ut. 

lägga till ny leverantör.png

 

Så med min första bild kan jag uppdatera/ändra information på de befintliga leverantörerna som ligger på min lagerförda artikel. inklusive att ändra standardleverantör. Detta då jag inte lägger till en ny rad "-1" Dessutom har jag lagt till @@VendorID istället för att använda "Leverantör". Denna ändring är det som verkar lösa problemet. 

 

Med min andra bild kan jag lägga till nya leverantörer (även ändra denna till standard). På min lagerförda artikel. Detta då "-1" finns med i importscenariot. 

 

Hoppas detta hjälper dig att få rätt på ditt scenario. 

 

Trevlig kväll. 

_______________
Vänliga hälsningar,
Isac Falkenberg
Teamleader
Traventus AB
Godkänd lösning
Stefano
CHAMPION *

av Stefano

Hej Isac,

 

Tack för hjälpen,

Ditt första förslag löste problemt.

 

Det som var lösningen var att ändra Leverantör till @@VendorID. Skillnaden var också att flytta upp @@VendorID till under Artikelnummer annars bockades inte den nuvarande leverantören ur och den nya standardleverantören bockades inte i men all annan information uppdaterades.

 

Ha en bra dag,

Stefano

Stefano_2-1635919292091.png

 

 

 

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej Stefano! 

Testa att bocka i "utför" för fältet "Artikelnummer".  

 

2021-11-02 09_23_54-Underhåll importscenarier.png

Stefano
CHAMPION *

av Stefano

Hej Alexandra,

Tack för ditt svar men det fungerar inte med att bocka i utför rutan. Jag har även provat att bocka ur Aktiv på leverantören som var standard men det fungerar fortfarande inte. Felmeddelandet kommer upp men nu säger felmeddelandet att jag inte kan inaktivera standardleverantören??.

 

Endast om jag raderar den leverantören så fungerar importsenariot.

 

Mvh

Stefano

Stefano
CHAMPION *

av Stefano (Uppdaterad ‎02-11-2021 08:48 av Stefano )

Hej,

Jag såg att jag laddade upp fel bild gällande utgångsläget för leverantörer dvs utgångsläget för vilken leverantör som är Standardleverantör, se bild.

 

Om jag raderar Leverantören 10649 som är Standardleverantör så kommer importscenariot att fungera. Men önskvärt vore om den raderade leverantören kunde vara kvar.

 

Mvh

Stefano

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här