Mina produkter
Hjälp
MarisMadi
CONTRIBUTOR ***

Korrigera samt reversera leverantörsfaktura och periodisera redan bokförd leverantörsfaktura

av MarisMadi

Hej,

 

Jag är ny på visma.net och hoppas att någon kunnig kan hjälpa. Exempelvis om man har bokfört fel och när man upptäcker felet vill man rätta till. Om en en verifikat/bunt har flera reverseringar samt flera korrigeringar då undrar jag hur vet man vilken av de som gäller?

 

Samt hur man periodiserar redan bokförd leverantörsfaktura?  Tack på förhand.

1 SVAR 1
Godkänd lösning
Isac Falkenberg
PARTNER

av Isac Falkenberg (Uppdaterad ‎18-07-2022 08:28 av Isac Falkenberg PARTNER )

Hej, 

1. Du bör kunna hänföra detta. Verfikat/rader brukar vara markerade när en reversering eller en korrigeirng har ägt rum. Dock brukar jag själv att beskriva i beskrininvsfältet vad jag gör för lätt kunna hänföra mina vändinar och korrigeringar. 
Vänligen notera nedan att detta är ett demobolag och därför har jag inte skrivit någon beskrivinng. 
Exempleivs
Reversering

ustprinlig bunt.png

Nya verfikatet

 

reverserad bunt.png

 

Justering fungerar snarlikt 

Står korrigering i huvudet och vilken rad det hänför till.

urspring.png

På ursprungs verfikatet är raden taggad med nya verfiaktnummret. 

Här ser du ocks att den bunten jag korrigerad är också en reverserad bunt, dock har detta inget med justeringen att göra. 

korrigering.png

I mitt fall är det bunt 100133 som gäller för just den raden. 


Gällande din fråga kring att starta en periodisering på en redan bokförd faktura är detta möjligt. Du går till Periodiseringsschema (Periodiering -> Transaktioner). 
Här hämtar du upp din faktura 

1. Välj datum,period, Levfaktura, fakturanummer och rad
schema 1.png

 

 

2. Lägg till Nyckel, koddel och konto och belopp under Komponenter. 

period 2.png

 

3. Klicka sedan på generera transationer 

period 3.png

 

Då ser du hur periodiseringen kommer se ut över tiden. Är du nöjd med detta kan du nu frisläppa schemat. Din periodsering kommer nu kunna perioderas som vanligt under utför periodiseringar. 

Det är detta som händer när du lägger på en nyckel på en faktura. Men eftersom detta glömdes måste vi generea upp schemat själva. 

_______________
Vänliga hälsningar,
Isac Falkenberg
Teamleader
Traventus AB

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här