Mina produkter
Hjälp
Niklas Svensson
CHAMPION *

Kostnad såld vara på artiklar märkta med serienummer vid inleverans

av Niklas Svensson

Hej,

 

Har ett dilemma där jag inte vet om det är systemet eller jag som gör fel. Det gäller hur systemet bokför KSV på artiklar som vi märker med serienummer vid inleverans. Scenariot ser ut följande:

 

1. Skapar SO med artikel X, markerar raden för "inköp till order" och skapar därefter inköpsorder utifrån SO. På inköpet/inleveransen sätter jag mitt inpris till 10,000kr och märker artikel med ett serienummer 001.

(jag har då levererat in artikel X till 10,000kr som var kostnaden denna gången)

 

2. Skapar ny SO med artikel X, markerar raden för inköp till order och skapar därefter inköpsorder utifrån SO. Denna gången kostar artikeln 5,000kr och jag levererar in den på lagret med serienummer 002.

(Jag har nu då två st artikel X på lagret till två olika inpriser, båda är märkta med serienummer och är inköpta till två olika SO).

 

3. Jag skapar en utleverans på min andra SO. Levererar ut artikel X med serienummer 002. Fakturerar sedan SO och får då KSV 10,000kr!

 

Jag förstår att det är FIFO som anser att jag levererar ut den artikeln som jag levererat in först, men borde inte systemet kunna ta kostnaden som serienummer 002 hade på sig vid inleverans när det är 002 jag levererar ut? När jag gör uppföljning på min försäljning blir marginalen helt felaktig på ordern då systemet bokför en kostnad på 10,000 kr när jag egentligen borde ha en kostnad på 5,000kr. Blir omöjligt att följa upp våra marginaler då artikeln i princip är med på alla våra ordrar, kanske någon annan lyckats lösa det på något annat sätt?

 

Mvh Niklas

7 SVAR 7
Godkänd lösning
Louise Hanberger
CONTRIBUTOR ***

av Louise Hanberger

Hej! Vi har valt unikt pris på de artiklar som vi tar emot med serienummer vid inleverans. Lagervärderingsmetoden sätts då på varje artikel med serienummerinleverans. Funkar utmärkt! Men kolla med din partner så att det inte blir någon följdpåverkan om du bara byter metod.

Niklas Svensson
CHAMPION *

Fungerar utmärkt enligt mina tester.

Tack för hjälpen!

 

Mvh Niklas

Carina Smarteye
CONTRIBUTOR **

Var ser vi svaret?

 

Niklas Svensson
CHAMPION *

Hej @Carina Smarteye ,

 

Om du ska byta lagervärderingsmetod till Unikt pris behöver lagersaldot vara noll.

 

Mvh Niklas

Thomas Mostrom
CHAMPION ***

image.png

Thomas Moström
Niklas Svensson
CHAMPION *

Hej Louise,

 

Bra tips! Ska undersöka det 🙂

 

Mvh Niklas

My Malmström
CHAMPION *

av My Malmström

Håller verkligen med dig att det borde vara så. Hoppas det går att lösa!

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här