Mina produkter
Hjälp
MarisMadi
CONTRIBUTOR ***

Kostnadsföra leverantörsfaktura från 1580 konto

av MarisMadi

Hej,

 

Jag behöver lite tips. Hur kan man lösa på ett bra och enkelt sätt. I Fortnox brukade vi bokföra SEB kort fakturor först mot 1580 (pga. underlag/kvitton kom senare), SEB kort har jättekort betaldatum) och sedan när vi fick kvittona kostnadsförde (från 1580 konto till kostnadskonton). Det är märkligt att SEB leverantörsutbetalningar inte syns på behandla kontoutrag. 1580 är nu uppsatt som likvidkonto och då måste jag se alla SEB kort fakturor när jag går till behandla kontoutdrag och sedan väljer 1580 som likvidkonto. Tacksam för all hjälp

 

 

1 SVAR 1
Godkänd lösning
Monika Andersson
PARTNER

av Monika Andersson

Hej,

Din levfaktura från SEB borde ha konteringen D1580 K 2440. Betalningen borde ha D2440 K1930. I behandla kontoutdrag är likvidkontot där du ser din SEB-faktura det monetära likvidkontot tex 1930. I huvudboken ser du fakturabeloppet.

Jag föreslår att du gör din kostnadsbokning i transaktioner (arbetsyta bank/likvid) här använder du likvidkonto 1580 och en lämplig betalningstyp. Kontrollera redovisningsdetaljer att du har rätt zon kopplad. (notera att om du har kostnader från tex EU behöver du nog göra fler bokningar en för varje zon)

Registrera dina kvitton med rätt kategori på raderna. Vid rätt bokning och du frisläpper din transaktion får du in moms i skattehanteringen och konto 1580 nettas med totalt belopp av kvitton.

Om du inte får till det föreslår jag att du kontaktar din partner.

 

Lycka till!

Monika 

 

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här