Mina produkter
Hjälp
Anonymous
Inte tillämpbar

Kredit från "order" (GI000015) som inte är lagerpåverkande

av Anonymous (Uppdaterad ‎01-03-2021 13:10 ( )

Jag saknar möjligheten att skapa en kredit ifrån "order" som inte är lagerpåverkande.

 

Exempelvis om en artikel fått fel pris och delar av fakturan skall krediteras vill jag naturligtvis inte få in nåt på lagret igen. 

 

Kanske jag missat något och det går. Om inte vill jag väldigt gärna att denna möjlighet finns i framtiden.

4 SVAR 4
Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej,

Ett alternativ som ni kan göra är att ni lägger upp en ordertyp där man i fliken mallinställningar under åtgärder väljer Ingen uppdatering i kolumnen Lagertransaktionstyp. så som bilden visar i dokumentet

Då kan man skapa en retur order där man kan hämta upp ursprungsfakturan och spara - därefter så går man till åtgärder och väljer förbered faktura. Kreditfaktura skapas och det har ingen lagerpåverkan, se bild i dokumentet

 

Lycka till.

 

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Grymt!

Stort tack!

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej, 

 

Jag gissade att det förslaget skulle komma upp och visst det är en lösning.

 

Men det skapar samtidigt problemet att krediten inte kommer med i statistiken på korrekt sätt. Jag har byggt rapporter med hämtningar i data som baseras på SO (ATran).  Sedan finns det en del standardrapporter som hämtar data i från samma databaser.

Så nej, det är inte en bra lösning som du föreslår.

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej,
Har du försökt att plocka upp fakturan i kundreskontran och reverserat den med det belopp som du önskar att kreditera och därefter att frisläppa kreditfakturan? Använder man sig av RR, RC, RM eller CM som ordertyp har de lagerpåverkan, men en vanlig kredit i kundreskontran har inte det.

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här