Mina produkter
Hjälp
SvP
CONTRIBUTOR ***

Matcha betalning som går över flera arbetsytor

av SvP (Uppdaterad ‎14-12-2021 10:05 av SvP )

Hej, 

 

Vi har en kund som har skickat en betalning där man har dragit av en kreditfaktura från reskontran mot en fordran som ej ligger i reskontran. Detta leder till problem eftersom fordran och kreditfakturan ligger i olika arbetsytor. 

 

Går det att matcha en betalning som går över flera arbetsytor? Det som är viktigast i det här fallet är att vi på något sätt lyckas matcha/boka bort kreditfakturan hos kunden. Ett alternativ är att jag bokar en separat betalning av fordran i Bank/likvidhantering -Transaktioner, men går det sedan att göra en motsvarande bokning som jag sedan kan "matcha" mot kreditfakturan? 

 

Som sagt, huvudproblemet är att jag på något sätt lyckas "stänga" kreditfakturan i kundreskontran. Har någon haft liknande problem som jag? 

 

1 SVAR 1
SvP
CONTRIBUTOR ***

av SvP

Hej igen, fick hjälp av Monika Andersson med att lösa detta så om ni har möjlighet kan ni markera ärendet som löst! 

 

Gå in i Behandla kundinbetalningar, markera raden som avser betalningen, gå in i flik skapa, plocka upp kreditfakturan från kunden och välj sen alternativ Dela för att kunna "splitta" betalningen över flera ytor 🙂 

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här