Mina produkter
Hjälp
Christin Strömberg
CONTRIBUTOR ***

Nytt räkenskapsår går inte i anläggningsregister - någon med samma problem??? förslag?

av Christin Strömberg

Vi har fått ny koncern och då tvingats ändra räkenskapsår i tre av våra bolag från kalenderår till samma som koncern 23-06-30.

Jag gjorde enligt manual och underkonsults instruktioner när jag ändrade räkenskapsperiod MEN då stötte jag på problem med att det inte går att ta bort period 7-12 i det gamla året som blir förkortat, för dessa perioder ligger låsta mot anläggningsregistret. Helt otroligt att ett molnbaserat system inte är flexiblare så det går att ändra räkenskapsperiod i läggningsregistret, så nu har vi ett stort problem!

För förslaget att enda lösning är att köra anläggningsregistret i excel framåt, jag häpnar??????

Den enda andra lösning som finns, för att kunna köra vidare med anläggningsregister, är att vi måste lägga upp nya bolag och läsa in allt på nytt. Tappa hall historik mm mm. Då kan vi ju lika gärna byta system till något som fungerar?!

Mycket jobb för en programmeringsmiss i Visma att inte synka räkenskapsår i bokföring med anläggningsregister. Varför missat detta när det fungerar med kund- och leverantörsreskontra?

SÖKER NÅGON MED SAMMA PROBLEM och ev lösning på problemet om det finns någon annan. Såt tacksam för hjälp då vi nu sitter med årsbokslut inom några veckor och sedan semester MEN ska hantera detta mitt i allt dessutom. HJÄLP!

Någon expert på Visma får också gärna kontakta mig för en konstruktiv lösning tillsammans med underkonsult!!!!

Från uppgiven...

6 SVAR 6
Niclas_Tafvelin
PARTNER

av Niclas_Tafvelin

Det stämmer tyvärr som du skriver och det finns inget bra sätt att lösa detta på. Som konsult brukar jag alltid förvissa mig om denna olägenhet innan jag aktiverar. Som kund vet man ju inte alltid om detta kan bli aktuellt dessvärre. Jag har stött på detta tidigare och då skapade vi till slut nya bolag. Det är trots allt den bästa lösningen. En tillfällig lösning är att reversera den felaktiga bokningen  i huvudboken och sedan flytta den till den rätta perioden, men som sagt inte optimalt under en längre tid. Det beror ju självklart på vilken typ av verksamhet du har, men du har ju kvar de gamla bolagen för historiken. En duktig konsult gör det rätt smidigt även om det är en del jobb. Du ska inte ge dig på det själv. Lycka till oavsett vad du gör.


//Niclas Tafvelin, WH Group AB
Christin Strömberg
CONTRIBUTOR ***

Hej Niclas!

Tack för ditt förslag. Känns som pest eller kolera och är såååååå besviken på Visma att de inte kan lösa detta i ett modernt molnsystem. Under all kritik och förvånad att inte fler skrivit och klagat på detta men alla är väl så uppgivna över hur dåligt Visma.NET fungerar för oss användare. 

Känns som en självklarhet att de då åtminstone står för felet och erbjuder en fix av databas (ersätt och byt ut) om det inte fungerar i systemet så vi kan fortsätta jobba i anläggningsregistret som vi lagt mycket jobb på att lägga upp. Aldrig fått denna info när vi gjorde jobbet och la upp alla anläggningsregister i många av våra bolag i koncernen. Står heller inte deras manual för anläggningsregister att det inte fungerar.

Niclas_Tafvelin
PARTNER

Det är inte alla som använder funktionen för Anläggningar och relativt få som dessutom byter räkenskapsår. Därav relativt få som berörs av denna olägenhet. Dock en klen tröst för dig. Däremot kan jag definitivt inte hålla med om att Visma.net fungerar dåligt för er användare. Förmodligen behöver du mer utbildning och förståelse i alla processer. Visma.net är inget traditionellt ERP-system utan bygger på att man automatiserar så mycket som möjligt och det är ju fantastiskt.


//Niclas Tafvelin, WH Group AB
Christin Strömberg
CONTRIBUTOR ***

Hej Niclas!

Absolut håller med dig OM funktionerna fungerar.

Går låååångsammat jobba vid månadsskiften och kan ju inte vara någon överraskning i ett ekonomisystem att alla jobbar vid månadsskiften.

Många buggar som händer efter uppdateringar främst tisdag em.

Uppdateringar sker medan vi användare jobbar i systemet på tis em och då kan vad som helst hända i olika register ex anläggningsregistret om man har otur. Nu anpassar jag mig och gör inget "känsligt" på tis em så då minskar felen men ska det vara så?! Varför inte göra uppdateringar när de flesta användare inte jobbar i systemet...

Vi har flera listor som inte fungerar längre då vi har för många transaktioner osv osv.

Skriver inget mer nu och bra för Visma att du är nöjd med systemet.

Naousingkatt
CONTRIBUTOR ***

av Naousingkatt

Nu sticker jag ut hakan här, men använd istället Visma Anläggningar, det program som är "stationärt". Programmet kommer från VismaSPCS. Man kan lägga in det i servermiljö, så man man ha den som en s k molnlösning också med flera separata users som kan jobba i programmet. Programmet klarar allt, anläggningstillgångar, tilläggstillgångar, komponenter, korttidsinventarier, ja, allt. Du kan koppla tilläggstillgångarna till rätt anläggningstillgång och de kan ha skilda avskrivningsperioder.  Du kan koppla fakturan till tillgången och koppla en bild också och skriva i var tillgången finns fysiskt.  Du kan ändra avskrivningsperioder. Du kan justera allt. Du kan välja numrering på tillgångarna med alfanumreriska tal, vilket är suveränt! Hur kommer det sig att det programmet är då kompetent? Jo, för det har funnits med sedan länge tillbaka, programmet har utvecklats under många år av lyhörda programmerare som förstått att man ska lyssna på kompetens och på kunder och ge dem vad de vill ha. Som nu är, har vi hamnat mer än 40 år tillbaka i tiden, för nu är det poppis att precis som då hänvisa till att "det går på data och klarar inte dittan och datten utan du måste acceptera att det inte fungerar, det hår på data". En bra feature är också att man kan ta backup i Visma Anläggningar. Det betyder att man kan göra en  restore också, om man vill backa istället för att ändra. Det kan man inte göra i webbaserade programvaror, så har man gjort fel sitter man med skägget i brevlådan. Vad är det för utveckling? Om du kontaktar VismaSPCS, får du en gratis provperiod (20 dgr tror jag)  så du kan kolla att programmet kan göra det du önskar innan du köper in det. Är det inte till belåtenhet, behöver du inte köpa in det. Tror inte sådant förekommer bland molnprogrammen, att man får testa innan man köper. Man går köpa grisen i säcken.

Christin Strömberg
CONTRIBUTOR ***

Hej!

Tack för ditt svar och tips på lösning. Vi ser nu över alla alternativ och är så tacksam för din input.

 

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här