Mina produkter
Hjälp
SvP
CONTRIBUTOR ***

Reversera periodisering som hamnat på felaktig period

av SvP

Hej, 

 

Visma råkade bokföra en periodisering på 07-2023 även fast jag hade fyllt i att periodiseringen skulle gå på 01-2023. 

 

Nu vill jag reversera bunten i 07-2023 som innehåller den felaktiga periodiseringen. Går det att på något sätt göra så att reverseringen hamnar i arbetsyta Periodisering istället för arbetsyta Redovisning? Vad blir konsekvenserna om man genomför reverseringen i en annan arbetsyta än Periodisering? 

 

Önskar återkoppling snarast möjligt då vi närmar oss årsbokslut. Tack på förhand! 

1 SVAR 1
Niclas_Tafvelin
PARTNER

av Niclas_Tafvelin

Det låter konstigt att systemet godtyckligt väljer en helt annan period än vad nyckeln är inställd på. Har du brutet år med bokslut i juni är 01-2023 = juli och 07-2023 = januari, men det hoppas jag du har koll på. Om du reverserar denna så blir den ju skapad i arbetsyta för Redovisning, vilket kan funka men gör du avstämningar mot rapporter i per.modulen så lär du få avvikelser. Du kan istället lägga till en rad i periodiseringsschemat med samma datum som den felaktiga och ange beloppet i minus. På så vis nollar du ut bokningen, men du måste ju skapa ytterligare en ny rad det som ska vara det riktiga. Frågan är ju hur de andra periodiseringsraderna ser ut. Känns ju som att även de är fel.


//Niclas Tafvelin, WH Group AB

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här