Mina produkter
Hjälp
Kristofer_
CHAMPION ***

Smidigare sätt att stänga kreditfakturor

av Kristofer_

Hej!

 

Vi får in förskottsbetalningar via kort, swish och andra betaltjänster som vi bokar upp mott ett skuldkonto som vi konfigurerat som likvidkonto i Visma.net. När varorna är levererade "betalar" vi kundfakturorna mot detta skuldkonto som då minskar i balansrapporten.

 

Samma sak gäller om vi behöver göra en återbetalning till kund. Vi kvittar då kreditfakturan mot detta konto. Dock känns det väldigt omständigt. Jag hittar inget sätt att inne på kreditfakturan bara betala den mot valfritt likvidkonto, utan jag måste fejka ett importerat kontoutdrag och sedan matcha den i behandla kontoutdrag-vyn.

 

Finns det något sätt att bara kunna betala en kredit mot valfritt likvidkonto på ett smidigare sätt?

2 SVAR 2
Kristofer_
CHAMPION ***

av Kristofer_

Jag hittade att man kunde skapa en kundinbetalning med typen Återbetalning så gick det att lösa enkelt.

Niclas_Tafvelin
PARTNER

av Niclas_Tafvelin

Hej

Det finns flera lösningar på detta, men lite svårt att svara då jag inte känner till er miljö. Har du logistik finns en bra hantering av förskottsbetalning mor order. Har du inte logistik kan du rega inbetalning mot kunden (=>reskontraförd), men du kanske inte har kunden i ditt kundregister. Rutinen avskrivning kundfordran tror jag kan förenkla den hanteringen.


//Niclas Tafvelin, WH Group AB

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här