Mina produkter
Hjälp
Anonymous
Inte tillämpbar

Sorteringen av rapporten daglig försäljningslönsamhet

av Anonymous

Jag vill ha ut rapporten Daglig försäljningslönsamhet i nettoförsäljningsbeloppsordning. Högst försäljning först och sedan fallande.

Rapporten kommer ut i kundnummerordning hur jag än gör. Jag har gått in på fliken ytterligare sortering och lagt till att jag vill sortera efter Nettoförsäljning - Fallande, men det gör ingen skillnad. Är det någon som vet hur man gör? Det är klart man kan exportera till excel och sortera där men det tar ju så mycket längre tid än om man kunde få en korrekt rapport med en gång ifrån Visma.Net.

Tack på förhand!

2 SVAR 2
Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Tackar! Gick fortare än att göra pivot-tabellen själv!

Godkänd lösning
Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej Inger! 

Rapporten grupperar alla transaktioner per kund. Om man väljer rapportformat "detaljerat" kan man sortera per nettoförsäljning. Men när man väljer rapportformat "översikt" kan man tyvärr inte ändra sorteringsordningen, eftersom att "nettoförsäljning" är ett summeringsfält.

 

Lösningen är förmodligen att skapa en pivottabell från en generell förfrågan. Du skulle kunna tex utgå från "Analys av försäljningslönsamhet", den innehåller liknande information som rapporten "Daglig försäljningslönsamhet".

 

Först måste du anger standardvärden för datumintervallet i förfrågan, Klicka på anpassning - redigera generell förfrågan, längst upp till höger. Under fliken "parametrar" anger du standardvärden för från och till datum:

 

2021-03-25 13_20_36-Generell förfrågan.png

 

Sedan öppna du förfrågan och klickar på anpassning - pivottabeller:

2021-03-25 13_28_25-Analys av försäljningslönsamhet.png

 

Välj följande inställning tex, här kan du också ändra tex kolumnbredd: 

2021-03-25 13_22_54-Pivottabeller.png

 

Då kan du sortera på nettoförsäljningsbeloppet genom att klicka på den kolumnen och också ändra datumintervallet 🙂 Du hittar din pivottabell direkt från förfrågan "analys av försäljningslönsamhet". Hoppas det hjälper dig!

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här