Mina produkter
Hjälp

Visa egendefinierade texter på fakturor/påminnelser i Visma.net Financials.

av Jonas Pålsson

I Visma.net Financials finns det möjlighet att skapa egna egendefinierade texter som sedan visas vid utskrift av faktura.

För att upprätta och lägga till egendefinierad text på faktura gör man enligt följande:

1. Gå till Ekonomi - Kundreskontra - Inställningar - Inställningar - Rapporttexter.

2. Lägg till Rapporttext-ID och Namn.
Använd ett beskrivande namn då det förenklar när man skall ange vilken text som skall visas i rapporten.

3. Lägg till den önskade texten.
Du kan lägga in två olika texter för varje kundklass, Faktura och Påminnelsebrev. Man kan dock upprätta flera olika texter som man sedan enkelt kan variera vid behov genom att byta text i kundklass, se nedan.

4. Klicka på knappen Spara.

5. Gå till Ekonomi - Kundreskontra - Inställningar - Inställningar - Kundklasser.

6. Välj Klass och klicka på fliken Rapporttexter.

7. Klicka på plustecknet för att lägga till ny rad för att koppla egendefinierad rapporttext.
a. Vid Dokumentnr väljer du om texten skall användas i Faktura eller Påminnelsebrev.
b. Vid Rapporttext-ID väljer du det textblock du skapat tidigare.

8. Klicka Spara.

 

Den egendefinierade texten läggs nu till automatiskt när det skapas faktura/påminnelsebrev för den aktuella kundklassen. Text visas som standard under orderrader i utskrift. Önskar man annan placering kan rapporten redigeras och fältet flyttas och man kan ändra typsnitt, textstorlek etc.

4 SVAR 4
Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Jag undrar om man t.ex. vill skriva en och samma text på dom flesta fakturor men inte på alla, hur gör man då? Jag pratar om svenska kunder och om man skicklar alla fakturor till factoring bolaget då kan man göra så enligt beskrivningen men om man har några fakturor som man inte vill ha med texten, hur raderar man texten? Det går inte att göra på själva faktura antar jag?

Jag undrar också om man själv vill skriva en annan text på fakturan, t.ex. beskrivning av kostander under själva artiklet, kan man radera nummret som kommer under "Pos" - se biffogad fil.

Tack på förhand!

Mvh

Daria

av Jonas Pålsson

Hej Fredrik!

När det gäller att lägga in en bild som en "stämpel" i t.ex. påminnelse så hanterar man ej detta via rapporttexter.
Fält för standardtexter är endast anpassat för text, önskar man att lägga in bilder etc. i en rapport redigerar man istället själva rapporten via den inbyggda modulen för rapportredigering i systemet. Rapporter kan redigeras genom att välja t.ex. Kundreskontra-Rapporter-Dokument, välj önskad rapport och klicka på Redigera rapport.
Om du har några frågor angående rapportredigering för en specifik rapport ber jag dig att dokumentera vad du behöver hjälp med och skicka detta via ordinarie supportkanaler för ditt system.

Att de två textboxar som du refererar till saknar rubrik förstår jag att det kan uppfattas som otydligt, jag registrerar det som ett önskemål till förbättring i kommande versioner av Visma.net Financials.
Dessa boxar är inte kopplade till olika språk eller liknande, de är endast uppdelade där man har möjlighet att lägga in 255 tecken per box. Vid utskrift placeras texten i två separerade block efter varandra i rapporten.

Med vänlig hälsning

/Jonas

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Ser att det finns två textboxar utan överskrift i när man lägger upp Rapport texten. Är det olika språk? 

//Fredrik

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej,

Kan man även läga in en bild i som "standard text" Till exempel en stämpel på påminnelse dokumentet?

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här