Mina produkter
Hjälp
OscarW
CONTRIBUTOR ***

"Radera" en frisläppt inleverans

av OscarW

Hur går man tillväga för att radera / makulera en frisläppt inleverans som är direkt felaktig (dvs, det rör sig inte bara om en prisändring eller dylikt)?

2 SVAR 2
Thomas Mostrom
CHAMPION ***

av Thomas Mostrom

Precis som Isac Skriver är Inleveransen är låst, dvs man måste ändå avsluta den mot en lev. faktura.

 

Enklaste sättet är

  1. Skapa en levfaktura
  2. Koppla Inleveransen
  3. Lägga en minus rad så den totalsumman blir Noll använd något 4xxx konto (Ej balanskonto)
  4. Vid frisläppande så Stängs lev. fakturan direkt

image.png

Thomas Moström
Isac Falkenberg
PARTNER

av Isac Falkenberg

Hej Oscar, 

Finns säkert flera sätt att göra detta på men jag hade gjort enligt nedan. 

Är inleveransen  gjord i lagermodulen eller inköpsmodulen? 

 

Är den gjord i lagermodulen hade jag gjort en justering alternativt en lagerändring där jag använder en orsakskod som möter samma konto/koddel som användes vid inleveransen. 

 

Är den gjord i inköpsmoudlen blir det lite mer komplicerat. 

Där jag jag först gjort ett manuellt lagerutag mot en orsakskod (obs använd exempelvis inte 2996(eller det konto som användes vid inleveransen), använd ett annat konto). 

 

Därefter måste du skapa en fiktiv leverantörsfaktura. Detta då vi vill ha bort denna felaktiga inleverans som kommer finnas under "Lägg till inleverans" på leverantörsfakturan (där ni matchar inleveranser mot fakturan).  Därefter skapar du en fiktiv kredit, där du använder samma konto som du gjorde vid utleveransen. 

 

Kredit och debit fakturan matchar du sedan mot varandra. Dessa bokningar ska ta ut varandra helt och hållet. 

Exempelvis 

 

Inleverans 1410 (D) 2996 (K)

Utleverans 1410 (K) Annat konto (D)

Levfaktura debit 2996 (D) 2440 (K) 

Levfaktura kredit Annat konto (K). 2440 (D) 

 

Hade nog dubbelt kollat detta mer er revisor om de godkänner att ni gör en sådan bokning. 

_______________
Vänliga hälsningar,
Isac Falkenberg
Teamleader
Traventus AB

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här