annuller
Viser resultater for 
Søg i stedet efter 
Mente du: 
Mine områder

Log på eller tilmeld dig som ny bruger

for automatisk at få relevante områder

Susanne123
CHAMPION *

Skattekort forsvinder ved regulering på fratrådt medarbejder?

af Susanne123

Hej

Jeg oplever igen og igen at medarbejdere som er fratrådt pludselig skal betale penge tilbage.

Hver gang opstår det, når medarbejderen pga. en efterregulering "pludselig" dukker op igen. 

I de tilfælde, har Visma nemlig hentet nyt skattekort på den fratrådte medarbejder pr. den sidste dag i fratrædelsesmåneden i stedet for den første i mdr. efter (hvis der skal hentes et).

Det betyder f.eks.:

Medarbejder fratræder pr. 31. august.

Jeg benytter selvfølgelig skattekortet som jeg skal og medarbejder benytter sit fradrag inden der betales skat. (jeg kører lønnen 26. august)

Jeg laver en regulering i december, (ikke nødvendigvis en regulering der har noget med pågældende at gøre, men alligevel noget der tricker at han kommer frem) Når jeg så vil kører lønnen har Visma/lønsystemet pludselig tilbageført den oprindelig A-skat og fremfører den med et nyt skattekort (indhentet d. 29/8) hvor der ikke er noget fradrag, ergo skylder medarbejderen pludselig mig penge, som jeg skal betale til SKAT. 

Altså er det oprindelige skattekort stoppet d. 30/8 og et nyt bikort er indlæst med startdato d. 31/8.

Er jeg den eneste der har denne udfordring??

Jeg har nævnt det før for Visma, som siger at det er noget der automatisk sker fra SKAT.

Jeg ved at det er en fejl som er opstået efter at SKAT ikke længere tillader "samlede" reguleringer, men kun en regulering i den måned som reguleringen vedrører. Jeg har dog meget svært ved at forstå, at det er noget vi/jeg skal leve med. Hvis det kommer "forkert" fra SKAT hver gang på fratrådte, må systemet da kunne kodes til at håndterer det forkerte skattekort.

Jeg opdager det kun ved et tilfælde, hvis jeg når at opdage det! Ingen steder modtager jeg en advarsel om, at der er fratrådte medarbejdere som jeg ikke giver løn i den måned, der pludselig dukker op igen.. Havde jeg foretaget en lønregulering, havde systemet skrevet til mig at pågældende ikke havde et ansættelsesforhold. Men fordi det "bare" er skattekortet bliver jeg ikke "advaret" før jeg "kører" lønnen.

Undskyld den lange skrivelse, og jeg beklager at den måske virker lidt rodet, men det er ret frustrerende og jeg håber måske at andre oplever det samme,så vi kan presse Visma til at håndterer det bedre fremadrettet/evt. tilpasse systemet.

Vh. Susanne

3SVAR3
Godkendt løsning
Anne Robertsen
VISMA

af Anne Robertsen

Vi ved der er et issues her som vi er ved at analysere, for at finde en løsning - i det konkrete tilfælde

anbefaler Visma at du fjerner medarbejderen fra efterreguleringen...

Susanne2505
CONTRIBUTOR ***

af Susanne2505

Hej Anne

vi har samme problem når du skriver anbefaler Visma at du fjerner medarbejderen fra efterreguleringen...

vil du så mig en vejledning på den korrekte måde - 

på forhånd tak 

Susanne123
CHAMPION *

af Susanne123

Ja, det er jo også en løsning, såfremt jeg når at opdage at der er fratrådte medarbejdere med og forudsat at de ikke skal være med pga. en reel efterregulering tilbage i tid 🙂

Det vigtigste er egentlig, at I er opmærksomme på at der er et issue og at i forhåbentlig finder en løsning, for det er en super irriterende fejl.