Mine produkter
Hjælp
14stve01
CONTRIBUTOR *

Barsel med halv løn jf. funktionærloven §7, stk 2

af 14stve01

Hej,

 

Vi har en medarbejder som på terminstidspunktet har mindre end 9 måneders anciennitet og derfor skal have halv løn under graviditetsorloven (4 uger før) samt i 14 uger efter fødslen jf. funktionærloven §7, stk.2. 

 

Er der nogen der ved hvordan vi løser det systemmæssigt?

 

På forhånd tak!

1SVAR1
Godkendt løsning
JND
CONTRIBUTOR ***

af JND (Opdateret ‎22-02-2024 14:20 af JND )

Hej.

 

I måneden, hvor medarbejderen går på barsel, skal du selv beregne, hvor meget hun er berettiget til og indsætte denne månedsløn som ny sats i måneden. Efterfølgende opretter du satsen for den halve månedsløn med startdato i første hele måned på orlov og slutdato 14 uger senere.

 

Husk, at hvis I udbetaler kompensation for St. Bededag skal medarbejderen have kompensationen på grundlag af lønnen før barsel. For at dette beregnes korrekt skal du selv indtaste grundlaget for beregningen på LA7555 i Variable lønoplysninger.
Grundlaget er den faste månedsløn inkl. arb.givers pensionsbidrag (og måske andet afhængigt af om I har overenskomst).

 

I månederne, hvor medarbejderen får delvis løn, er det alene det manglende grundlag du skal indtaste, dvs. differencen op til hendes normale løn. I månederne hvor hun ikke får løn, skal du indtaste hele grundlaget (og huske at markere felt 220 i e-indkomst).

 

Jeg håber, det var svaret du ledte efter.

 

MVH Joan

Du mangler at tilføje dine favoritområder. Dem kan du let tilføje ved at trykke på knappen "Administrer Mine områder" herunder.