Mine produkter
Hjælp
doke
CONTRIBUTOR ***

Fejl i beregning af feriegodtgørelse til fratrådt medarbejder

af doke

Er der nogen der kan få beregningen af feriegodtgørelse for en funktionær på Vismas lønseddel til at passe? Og hvis hvordan beregner i det?

Jeg har forespurgt Visma på en konkret lønseddel fra juli, hvor en medarbejder kun fik få hundrede kroner i godtgørelse for 2,08 feriedage. Jeg har fået DI til at lave en beregning på samme lønseddel og det giver over 6.000 kr.... Visma forklarede mig deres beregningsmetode, hvor de kun tog udgangspunkt i den ferieberettiget løn for juli måned.

Men på to andre lønsedler på medarbejdere der fratræder her i august, passer den beregningsmetode, som Visma forklarede mig ikke, da beløbet er er væsentlig større. Det bør den også værre da de har flere feriedage tilgode, men hvordan beregnes de så? Beløbet stemmer stadig ikke med DI´s beregning, men er dog tættere på end den fra juli.

3SVAR3
saxo1968
CONTRIBUTOR ***

af saxo1968

Hej Doke

Jeg mener at den ferieberettigede løn skal beregnes pr. måned og i forbindelse med en fratrædelse så bliver der beregnet 12,5% af ferieberettiget løn i alt på fratrædelsestidspunktet.

Var alt ferie i mit eksempel ikke blevet afholdt så ville den ferieberettigede løn på kr. 5.600,- blive lagt oven i den ferieberettigede løn pr. 31. juli og heraf beregnes feriepengene på 12,5%.

saxo1968
CONTRIBUTOR ***

af saxo1968

Hej

Jeg kan godt få beregningen af feriegodtgørelse for fratrædende funktionær til at passe.

Den faste månedsløn x 4,8% = værdien pr. feriedag. Eks. 20.000 x 4,8% =960 kr. pr. dag

Værdien pr. feriedag  960 x antal afholdte feriedage  eks. 15 dage = 14.400

Ferieberettiget løn 20.000 - 14.400 = 5.600 - Feriepenge 5.600 * 12,5% = 700,00

I mit tilfælde afholder medarbejderen al ferie optjent til og med juli, så det er kun feriepengene optjent i august der skal afregnes.

Håber det giver mening 🙂

 

doke
CONTRIBUTOR ***

af doke

Hej saxo1968

Tak for svar. Det var vist også sådan Visma forklarede mig. Lyder som om du også kun tager hensyn til den ferieberettiget løn i den pågældende måned, og giver måske mening, når der kun er de 2,08 dag der skal afregnes. Men hvad så hvis han havde 10 dage til gode.? Og hvad hvis han havde afviklet de 15 dage i dit eksempel i måneden før, så havde du ikke lavet et fradrag eller ? Jeg vil jo mene, der skal tages udgangspunkt i hele den ferieberettiget løn i ferieåret (hvor de 4,8% pr. afholdt feriedag er fratrukket), og dele med antal optjente feriedage og gange med restferiedagene, der skal afregnes.

 

Du mangler at tilføje dine favoritområder. Dem kan du let tilføje ved at trykke på knappen "Administrer Mine områder" herunder.