Mine produkter
Hjælp
Bo_H_C
CONTRIBUTOR **

Socialt Frikort - medarbejder med specielle sociale vilkår

af Bo_H_C

Er der nogen, som har erfaring med ansættelse af medarbejder, som har et Socialt Frikort ?

Jeg har aldrig før hørt om det, men har via et samarbejde med kommunen erfaret, at en særlig gruppe kan ansættes på et Socialt Frikort. Kommunen hjælper med udstedelse af et Socialt Frikort nummer. 

 

Det i forhold til almindelig lønbehandling er, at der ifølge vejledningen fra kommunen om Socialt Frikort - vejledning om bl.a. registrering af løn og indberetning af ATP af november 2020, IKKE skal hverken beregnes A-skat, AM-bidrag eller foretages indberetning til eIndkomst.

 

Jeg er interesseret i at høre, om der er nogen af jer, der har erfaring med medarbejdere med Socialt Frikort, og om Visma kan håndtere korrekt udbetaling af løn til denne type medarbejder eller hvis ikke, hvordan håndterer I det så ?

 

pft.

2SVAR2
Susanne123
CHAMPION ***

af Susanne123

Hej Bo

 

Vi har netop været igennem det samme, pågældende fik opbrugt sit sociale frikort på 2 måneder, hvorefter han blev oprettet normalt i lønsystemet.

Men det er en vildt besværlig omgang, da lønsystemet netop ikke kan håndterer, at der ikke skal betales skat, mv. eller indberettes til e-indkomst.

Desværre betyder det at vi fremover genovervejer om det er besværet værd.

 

Mette, har beskrevet proceduren ganske godt, vi gjorde stort set det samme.

Lavede lønseddel i Excel, udbetalte manuelt via banken, indberettede manuelt til ATP, indbetalte manuelt til ATP, mv.

Mette Lyckegaard
CONTRIBUTOR ***

af Mette Lyckegaard

Hej Bo

Ja jeg har medarbejdere med socialt frikort og må lave beregne deres løn manuelt i excel, da hverken Visma (hvad jeg ved af) eller eIndkomst kan håndterer andet. Dvs. manuel beregning af lønoverførsel incl. feriepenge, lave manuel bankoverførsel, indberette løn på https://socialtfrikort.dk/Company og sende en "lønseddel" til medarbejder. Det er en ordning, der har kørt i nogle år efterhånden - siden 2019 -  og den er lige blevet forlænget igen til 31/12-2024. Som lønbogholder er det desværre en meget besværlig ordning 😞

Du mangler at tilføje dine favoritområder. Dem kan du let tilføje ved at trykke på knappen "Administrer Mine områder" herunder.