Forum i Visma SummaSummarum
annuller
Viser resultater for 
Søg i stedet efter 
Mente du: 
CONTRIBUTOR *

Import af tilbud i SummaSummarum

Vi er et mindre firma som for mange år siden valgte at gå Summa vejen. Og det skal siges at vi har været meget glade for SummaSummarum i de 16-17 år vi har brugt det. Vores problem er blot at vi er vokset siden vi i sin tid købte Summa og vores behov har ændret sig – helt specifikt i forhold til at være flere brugere. Vi har igennem årene løst denne flaskehals med import af div. ordre, varer og kontokort – men det har aldrig været optimalt.

Vi ved at Summa nok aldrig bliver et egentligt flerbrugersystem – og det er også både OK og forståeligt nok. Men pga. et utal af omstændigheder, så er det ikke så nemt for os at migrere til et andet system.

En relativt lille ting ville dog kunne gøre en kæmpe forskel mht. fortsat brug af Summa.

Som det er p.t., så har vi en ”hovedversion” som er den vi fakturerer fra osv. Og så har vi flere lokale versioner installeret hos vores sælgere. De importere så løbende varedata, kartotekskort osv. fra hovedversionen og opretter lokale tilbud til vores kunder. Når et tilbud så bliver til en ordre, så bliver den importeret ind i hovedsystemet.

Hvis man i stedet kunne importere et tilbud, så kunne de lokale versioner gemme deres tilbud, hente en komplet backup af hovedversionen og så genimportere deres lokale tilbud – en væsentligt hurtigere måde…

Så hvorfor kan man importere alt andet end tilbud i Summa – det virker besynderligt og som noget der skulle være relativt simpelt at tilføje. På samme måde ville det være super hvis man kunne kopiere en ordre eller faktura til et tilbud. Man kan kopiere både ordre og fakturaer til nye ordre, men ikke til et nyt tilbud – hvorfor?

Endnu bedre – men det er nok kun en våd drøm… så kunne man vælge, når man laver en indlæsning af en backup, om den også skal indlæse tilbud, eller beholde dem der allerede er. Jeg ved at det bliver et problem i forhold til bilagsnumre og at det således nok er vanskeligt… men en import af tilbud – please come on!

15SVAR15

Re: Import af tilbud i SummaSummarum

Hej Helge,

Jeg kan godt se at programmet ikke er hensigtsmæssigt ift. den måde i gerne vil arbejde på, men som du ved er SummaSummarum ved at have et par år på bagen og jeg tænker at en fremadrettet løsning på problemet er at kigge efter et andet system.

Hvilke omstændigheder gør det besværligt at skifte regnskabssystem?

Til info er ønsket omkring konvertering af ordre/faktura til tilbud ligger allerede oprettet som ønske hos vores udvikler men grundet at fokus ligger på andre programmer, bliver det næppe en realitet.

/Nikolaj

CONTRIBUTOR *

Den væsentligste omstændighed der er afgørende for et skifte er manglende historik ved migration.

Jeg har forhørt mig nogle gange og hver gang fået svaret at vi ikke kan få de sidste 16 års historik med over i et nyt system. Og da det er af afgørende betydning at vi har vores kunders købshistorik til vores rådighed, så er det et problem.

Dernæst er det et problem at de alternative løsninger vi er blevet tilbudt, alle er baseret i skyen – og vi ønsker af sikkerhedsårsager ikke at ha’ vores kunderelationer, økonomi- og lagersystem placeret uden for vores kontrol (større firmaer end Visma er gået ned igennem historien…).

Mht. det med at udvikling er gået i stå på Summa syntes jeg er lidt af en fadæse. Ikke fordi Summa som sådan er særligt genialt, men primært fordi vi stadig betaler det samme i licensfee og support. I sin tid købte vi systemet til ”evigt eje” og skulle så til gengæld købe opdateringer når de kom, så lavede i det om så det var baseret på en obligatorisk licens/service/supportaftale som så indeholdt ”gratis” opdateringer – men nu siger i så at der ikke kommer flere opdateringer…. Hvordan kan det med rimelighed hænge sammen?

Btw. Hvis vi nu skulle vælge en anden af jeres løsninger, hvordan fungere det så mht. web-shop? – jeg ved godt i integrationen vil være væsentligt bedre, men hvordan med alle de vare der allerede er i vores shop – hvad sker der med dem hvis vi vælger et andet system? – hvis synkroniseringen mellem Summa og Shoppen slippes, så forsvinder alle varebeskrivelser, billeder og ”se også” link jo… eller?

CONTRIBUTOR *

P.s. Har i øvrigt aldrig fået et klart svar på hvordan vi ville kunne håndterer lagerstyrring i f.eks. eAccounting…?

CONTRIBUTOR *

OK, jeg tænkte at jeg nok lige måtte tjekke en prøveversion af eAcounting… og så gjort!

Men?… hvordan i alverden skal vi holde styr på hvad der er på lager, på sager, budgetter og dækningsbidrag?

For det første kan man ikke indtaste en købspris for en varer – kun salgspris!!?? What the…!! Hvordan i alverden ved man hvad man skal sælge en vare til, hvis ikke man ved hvad man giver for den????????

Når man opretter en købsfaktura så kan man ikke knytte den til en varer – hvilket så betyder at man ikke har styr på hvor mange varer der tilgår lager og hvor mange man så har på lager og hvad de er værd – ved manuelt at ændre lagerbeholdningen på hver eneste varer, hver gang man modtager en faktura??

Man kan heller ikke se hvad ens lager er værd.

Man kan ikke finde et købsbilag for en given varer på lager (hvilket jo er en nødvendighed ved revision).

Vi har ca. 2.000 varenumre på vores lager – vi har en samlet lagerværdi på lidt over 3mio, fordelt på disse 2.000 varenumre. Vi omsætter for mellem 20 og 25mio om året. Vi har 2.800 debitorer som handler jævnligt.

Hvordan i h… skal vi kunne holde styr på det i et system som eAcounting??? – alene at holde styr på 2.000 varenumre som ikke kan inddeles i undergrupper, varetyper osv.

eAcounting er IKKE et alternativ til Summa – end ikke i nærheden… Men hvad så med Mamut? – integrere det så med webshop – ikke så vidt jeg kan se…

Så helt ærligt, indtil der er et rimeligt alternativ, så må i sku’ være så venlige at få fingrene i tastaturet og holde Summe opdatret.

Hej Helge,

Tak for dit svar og uddybelse af jeres virksomhed.

Først og fremmest skal jeg beklage, hvis mit seneste svar kan tolkes som om at udviklingen af SummaSummarum er gået istå og at der ikke kommer flere opdateringer, for det er bestemt ikke tilfældet.

Vi modtager løbende forslag til forbedringer i SummaSummarum som bliver dokumenteret, beskrevet og sendt videre til vores udviklingsafdeling. Vi kan ikke garantere at alle forbedringer bliver Implementeret, da det I sidste ende er det op til vores udviklingsafdeling at vurdere de indkomne forslag til forbedringer i programmet. Dertil Sagt at det selvfølgelig ikke udelukker muligheden for, at dit forbedringsforslag kommer med i en fremtidig opdatering. Jeg har derfor sendt dit ønske vedr. Import af tilbud til vores udviklingsafdeling.

Vedr. mit forslag til et muligt systemskift, var jeg ikke klar over hvilken holding i havde til “sky” produkter, samt overflytning af historiske data, der selvfølgelig giver nogen komplikationer ift. Skift af økonomi system. Du skal være opmærksom på at en opsagt SummaSummarum aftale giver mulighed for opslag mm. I systemet, dog uden mulighed for bogføring. Så i ikke mister alt jeres historiske data, det ligger blot i et andet system.

eAccounting er et standardiseret system som henvender sig til vores mindste kunder, der ikke ønsker alt for meget opsætning og blot et nemt faktureringssystem. Så jeg kan kun give dig ret i dine observationer vedr. at eAccounting ikke er den rette løsning for jer.

Vedr. dit ønske omkring konvertering af ordre / fakturaer til tilbud, kunne jeg godt tænke mig at vide lidt nærmere om hvorfor det ville være en fordel for jer?

/Nikolaj

CONTRIBUTOR *

Hej Nikolaj,

Det glæder mig at i ikke helt har opgivet Summa… for 90% af vejen, så kan det alt det vi har behov for… og for min skyld måtte det da også godt koste noget (tillægsmodul eller hvad ved jeg) at få det til at kunne bare en lille smule mere.

Ønsket om at kunne konvertere ordre eller fakturaer til tilbud, udspringer bl.a. af at vi fra tid til anden har kunder der ønsker prisopdateret tilbud på større udstyrspakker som enten er identiske med eller som kun har få ændringer i forhold til tidligere leverancer – således er det væsentligt nemmere at kopiere en tidligere ordre til et nyt tilbud end at lave et helt nyt.

Men det primære ønske om at kunne importere et tilbud (som jo også ville kunne løse ovenstående) skyldes vores workflow med at ha’ ”satellit systemer” hos vores salgsmedarbejdere.

Vores sælgere har behov for en kopi af hovedsystemet med kunde data og historik samt opdateret varelager. Det kan de jo sagtens ha’ ved at indlæse en sikkerhedskopi en eller flere gange dagligt. Men når de gør det, så forsvinder deres igangværende lokale tilbud. Derfor har hver sælger sit eget unikke regnskab til deres igangværende tilbud hvor de så importere varelager og kartotekskort ind – men her mangler så kunde historikken fra hovedsystemet. Det løses så med at de også har en kopi af hovedsystemet hvor de så kan søge de informationer.

Hvis i stedet de kunne gemme deres tilbud, indhente en sikkerhedskopi og så genimportere tilbuddene, så kunne de nøjes med at kigge i et regnskab (en kopi af hovedsystemet) og samtidigt slippe for den omfattende eksport/import af kartotekskot og varelager.

På samme måde vil de tilbud som har lang beslutningstid eller som kan ha’ betydning for vores historik med en kunde eller som kan ha’ relevans for andre sælgere at kende til, kunne importeres ind i hovedsystemet og således være tilgængeligt for alle ved næste indlæsning af sikkerhedskopi.

Så helt seriøst, så vil denne lille ting (import af tilbud) virkeligt gøre en kæmpe forskel.

Og så et lille spørgsmål som jeg ikke kan finde svar på – e-conomic spiller det sammen med jeres Web-shop løsning?

P.s. Det med min bekymring ved et system i skyen, er ikke nødvendigvis et kardinalpunkt og det afhænger selvfølgeligt også af muligheden for eventuelt at kunne lave lokale backup’er.

Hej Helge

Dit ønske giver god mening jf. det workflow i arbejder under til daglig, dog vil det på længere sigt være mere hensigtsmæssigt for jer, at finde et regnskabssystem, der som minimum, kan håndtere flere brugere som f.eks E-conomic.

Iforhold til integrationen mellem e-conomic og Visma Webshop arbejdes der lige nu på en integration, så det er fortidligt at kunne sige hvordan de kommer til at arbejde sammen, det kunne være en mulighed høre nærmere omkring e-conomic når integrationen er på plads Glad humørikon

/Nikolaj

CONTRIBUTOR *

Hej Nikolaj,

Tak for svar… og jo, det kan da godt være at e-conomic kan være interessant hvis web-shop integrationen kommer på plads… om end der jo stadig vil være et problem med kunde historikken…

Det absolut bedste ville være at få summa til at fungerer (import af tilbud). Og i den forbindelse vil jeg godt stille et måske lidt besynderligt spørgsmål.

For hvad ville det koste at købe de programmeringstimer der skal til for at lave den funktion?

Jeg forestiller mig ikke at det er noget der vil tage alt for mange timer – og det kunne da godt være jeg var villig til at betale for de timer - så kunne i jo også "helt gratis" gøre andre brugere, med behov for import af tilbud, glade ved samme lejlighed… og som du ved - glade kunder er gode kunder!

Highlighted
CONTRIBUTOR *

Hej igen Nikolaj.

Jeg har netop haft en sælger fra economic i telefonen – og ovenstående indlæg er bestemt ikke blevet mindre relevant af den årsag… desværre.

For det viser sig at den integration der kommer til Web-Shop, øjensynligt ikke er i stand til at koble op med de eksisterende data i shoppen – dvs. forfra med alle 900 varenumre, ”se også” link, tekst, billeder og varianter, eller sagt på en anden måde forfra med 4 mdr.'s intensivt arbejde – glem det!

Så helt alvorligt, hvad skal det koste at få tilbuds import udviklet til summa.

Hej Helge

Super interessante og meget relevante spørgsmål du stiller. Jeg synes lige jeg vil give mit besyv med i denne tråd.

Med henhold til opsigelse / programskifte, vil du bevare historikken i din SummaSummarum. Forskellen fra det du gør idag, at du vil opsigelse af dit abonnement, ikke længere vil kunne bogføre efter abonnementes udløb. Du vil dog stadig kunne udskrive, slå op i dine data og eksportere i det omfang, som du kender i dag.

Afhængig af hvilket program du evt. påtænker at konvertere til, vil du i de fleste tilfælde, kunne få medtaget data fra SummaSummarum. Det er dog en individuel vurdering hvilke data, og dette bør afklares inden køb. Supporten viser dig gerne, hvordan du kan eksportere historisk data fra SummaSummarum.

Er du på nuværende allerede afklaret hvilket Visma-produkt du påregner at afprøve, er du velkommen til at tage telefonisk kontakt til os. Så kan vi kigge på mulighederne sammen, med udgangspunkt i hvilke historiske data der er tale om.

Jeg skal lade det være usagt, hvorvidt om du skal starte forfra med 900 varenumre fra din nuværende webshop, men jeg tænker der må kunne findes en alternativ løsning, da e-conomic med over 100.000 kunder, næppe første gang står overfor den udfordring; men som sagt jeg ved det ikke! 

Visma kan desværre ikke tilbyde en eksklusiv udviklingsaftale mod betaling, således vores kunder kan få udviklet brugerspecifikke og individuelle ønsker til SummaSummarum. Om muligheden for import af tilbud, kan lade sig gøre via et 3. parts program med integration til SummaSummarum, vil vi ikke udelukke. Måske via dette indlæg, andre brugere ligger inde med viden omkring dette, og som de ønsker at dele.

Vi er selvfølgelig altid interesseret i at have glade og tilfredse kunder. Visma har via opkøb af bl.a. virksomheden e-conomic fået mulighed for, at kunne tilbyde en løsning med langt bredere funktionalitet (Herunder mulighed for at arbejde med flere brugere og onlineadgang). Det er funktionalitet, som vores brugere af bl.a. SummaSummarum, har efterspurgt. 

Jeg vil anbefale dig at tage en demoaftale af e-conomic (eventuel deltage i en times gratis onlinewebinar ”Kom godt i gang”) og se hvorvidt om det dækker dit behov. Skulle du løbe på spørgsmål undervejs, har e-conomic en række glade medarbejdere, som bare venter på at hjælper dig på rette vej. De træffes forøvrigt på tlf. 8820 4840

Det var egentligt blot mit indspark og tanker i denne spændende tråd.

Rigtig god dag 

Med venlig hilsen

Heidi Lind Andersen,
- supportkonsulent

CONTRIBUTOR *

Hej Heidi,

Svaret på det med web-shoppen har jeg allerede fået – hvilket er baggrunden for min sidste tråd – det kan nemlig ikke lade sig gøre… en masse måske, det er ikke utænkeligt en gang i fremtiden osv., men som den er når den kommer, så kan det ikke lade sig gøre.

Mht. til hvordan summa vil fungere uden abonnement, så er der jo adskillige ting i det der er frustrerende – hvoraf det mest problematiske selvfølgeligt er at vi i sin tid købte summa til evigt eje – hvorefter i så pludseligt besluttede at det var et abonnements program - jeg syntes for at være helt ærlig det er rendyrket bondefangeri (en serviceaftale for at kunne få opdateringer og support vil selvfølgeligt være helt OK, men at i nu pludseligt ”ejer” de licenser vi i sin tid købte, det er ikke OK).

Vi ønsker i udgangspunktet ikke at skifte fra Summa, men da jeres standardsvar på ønsker om nye funktioner efterhånden virker til at være – ”skift til noget andet”, så kan man jo godt få den fornemmelse at i planlægger at slå summa ihjel (jeg ved godt at Nikolaj tidligere i tråden trak kraftigt i land, efter ellers mere eller mindre direkte at havde skrevet at i ikke gad bruge mere tid på Summa).

Det er ærgerligt og problematisk hvis det er tilfældet, i alt fald så længe i ikke har et system man, uden kompromisser, kan migrere over på - og det har i ikke P.T.

Jeg fatter så i øvrigt ikke at i ikke vil lave ændringer mod betaling – jeg kan godt forstå i ikke vil ha’ et utal af forskellige versioner i omløb, men det jeg foreslår er jo netop ikke en ”skræddersyet” version til os, men at vi dækker udviklingen, hvorefter i kan gøre den tilgængelig for alle.

Men kan du ikke lige give mig et ærligt svar – ligger der en road-map for terminering af Summa?

Godmorgen Helge.

Der ligger ikke nogen road-map for terminering af Summasummarum.

God dag

Med venlig hilsen

Heidi Lind Andersen
- Supportkonsulent 

CONTRIBUTOR *

Hej Heidi,

Det var da dejligt… så må man håbe i også fortsat får tid til at udvikle lidt på det.

Ha’ en god dag.

CHAMPION *

Til VISMA

Jeg vil gerne tilslutte mig ønsket om at kunne oprette nyt tilbud ud fra en ordre eller en faktura - det vil kunne spare meget tid, hvis man skal lave et større tilbud der svarer til noget man har lavet tidligere.

I en anden tråd er nævnt ønske om at kunne håndtere ordrer med varer i restordre - del-leverancer. Det ønske vil jeg også gerne tilslutte mig.

I har også foreslået mig at skifte til eAcounting, men det kan jeg ikke bruge alene fordi eAcounting ikke understøtter styklister - samt at man ikke kan lave kontoudtog for en kunde, så eAcounting virker umiddelbart til at være for simpelt ift. Summa. Desuden sætter jeg pris på at Summa kan køre OFF-line - så kan jeg arbejde med det hvor som helst.

Mht. skift af Webshop system, hvor jeg har over 3000 varenumre lagt ind, så er det en kæmpe opgave at få varebeskrivelser og billeder ud af jeres webshop med cut&paste, fordi vi som brugere ikke har adgang til arbejde med- og at tage backup af databasen. Hvis vi kunne tage backup og gemme i CSV format eller lign. ville det derimod være overskueligt. I har selvfølgelig adgang til databasen, men jeg vil gætte på at det vil koste kassen at få en kopi.

Jeg synes fortsat at Summa er et suverænt genielt program der opfylder næsten alle tænkelige behov.
Så hold nu liv i Summa, og lav de smårettelser der skal til for at det bliver helt perfekt.

CONTRIBUTOR **

-hvis I (Visma) ville gøre import og export af tilbud, ordre, faktura, varer, kunder mv. lidt bredere (flere felter) vil det være lettere selv at lave de tilrettelser der er nødvendige for at ha' integration med webshop (osCommerce !!!), til Post Nord, til egne lister og etiketter mv. Det er lidt barsk at rode i .dat filerne og det skulle ikke være nødvendigt.

Syntes også at hver gang man har et ønske til udviklingsafd., så bliver man bedt om at skifte til et andet program DET KAN IKKE REALISTISK LADE SIG GØRE!!!

Vi er nogle tilbage af de rigtigt gamle brugere som ikke er helt tilfredse med hvad vores 'kontigent' (ikke) bliver brugt til...