Forum i Visma SummaSummarum
annuller
Viser resultater for 
Søg i stedet efter 
Mente du: 
CONTRIBUTOR *

Postering af betalt moms til skat.

Kære support.

I forbindelse med en simulering af bogføring (momsangivelse 1. halvår) fik jeg en fejlangivelse  vedr. en betaling af udenlandsmoms som jeg havde klassificeret som moms af varer fra udlandet (66150).
Når jeg noterer indbetaling af (udenlands)moms i min kasseklade, hvilken konto bør jeg vælge "så programmet ikke kommer til at generere moms af moms jeg  allerede har betalt en gang.
Er det konto 66900?

Jeg har forsøgt at finde svar i "Hjælp" uden løsning på mit problem.
Er du rar at hjælpe mig med ovenstående.

Mvh. Erik Stolberg.

4SVAR4
Highlighted

Re: Postering af betalt moms til skat.

Kære Erik,

Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstå spørgsmålet helt korrekt, men vil så forklare hvordan en momsafregning fungere i SummaSummarum.

Når man laver en "Opdater momskonti" i "Overblik", da nulstiller SummaSummarum alle momskonti, som er opsat i "momshånteringen" og sætter differencen på 66900 momsafregning og det er ud fra denne konto, man laver udbetalingen fra banken. Hvorfor gør man så det, jo det er fordi der er en periode forskydning mellem afregning og betaling.
Altså al betaling skal så gå via 66900 momsafregningskontoen, så man her kan lave et tjek på om betaling modsvare, det som er afregnet.

Så hvis jeg skal forstå dit spørgsmål korrekt, så har du lavet afregning (incl. denne fejl), men endnu ikke betalt?
Hvis ja, så skal du sætte beløbet tilbage på på konto 66900 og rette din momsangivelse til, så det beløb, som skal afregnes er den nuværende saldo minus fejlen.

Mvh.
Visma Support
Henrik Schytz 

CONTRIBUTOR *

Kære Henrik.

Det er korrekt forstået.

Nu har jeg (såvidt jeg erindrer), ikke gemt og sikkerhedskopieret efter bogføringen og momsopdateringen, så jeg tror den kan reddes.

Iøvrigt kan jeg berette at dette beløb som jeg har noteret som en post på kassekladen, er et beløb som Kasper Christensen (Revisor hos Visma), har bedt mig betale (manuelt), da det er en momsfejl  han opfangede i mit 2014 regnskab.

Jeg konterer denne postering på konto 66900 i kassekladen (og håber så at der ikke bliver regnet moms af denne post), for derefter at opdatere mine momskonti.

Kassekladen genererer mig bekendt et nyt Halvårsregnskab som jeg så skal fortsætte i og postere den nye momsindberetning under konto 66900. Er dette korrekt forstået.

Mvh. Erik Stolberg.

CONTRIBUTOR *

Jeg har så fundet ud af at jeg ikke kan få lov (af programmet) til at kontere ovenstående post på konto 66900 da dette vil generere en uoverensstemmelse i momsregnskabet for 1. halvår.

Er der en anden konto jeg kan kontere uden at få problemer.???...

Hvis du under "opdater momskonti" har valgt at lukke for perioden for netop, at undgå, at bogføre på konti efter momsafregningen, så skal du nu give tilladedelse igen til at må bogføre i perioden og sådan gør du:

Gå til Filer - Egenskaber for regnskab - Postering og her ændre datoen for "Spær for posteringer før: dd-mm-åååå.

Mvh

Visma Support

Henrik