Mijn Communities
Help
Leendert-RDU
CONTRIBUTOR *

Balansnotering rekening courant DGA

door Leendert-RDU

Beste mensen,

De werking van een rekening courant (RC) verhouding BV en DGA is mij op zich wel duidelijk.

DGA neemt geld op uit bv = RC debet bedrag X, aan bank (credit), etc.

En natuurlijk andersom als er vanuit prive gestort wordt op zakenrekening, er zakelijke kosten prive betaald zijn, etc.

Waar bij mij de schoen wringt is echter het effect op de balans ivm de jaarcijfers (resultaat en balans).

In het geval van mijn klant komt het erop neer dat hij ongeveer €12.000 heeft overgeschreven naar zijn prive rekening. In vorige jaren was er ook al een debet stand van de RC (activa, bv heeft geld tegoed van DGA). in feite zou het eind dit boekjaar (2020) neer komen op een schuld aan de bv van €25.000.

Er is geen financiele ruimte om een dividenduitkering te doen (was al twee keer achter elkaar gedaan en daardoor is de winstreserve nog maar een paar duizend euro). Een lening van de DGA heb ik geactiveerd om de te groot worden DGA schuld af  te romen.

Naar mijn idee en in mijn Excel jaarrekening komt het per saldo neer op:

lening DGA van BV €15.000 (balans activa) 

RC DGA €10.000 (balans activa).

Daarmee heeft de bv dus een vordering op de DGA van €25.000 totaal, op de activa zijde van de balans.

Echter, ik krijg de balans niet in evenwicht. Het saldo van de Activa is ongeveer €43.000 en de passiva ongeveer  €21.000 als ik het saldo van de RC en lening aan DGA aan de activa zijde opneem.

Het verschil van ruim €22.000 kan ik met geen mogelijkheid verklaren. Misschien doe ik iets heel simpels verkeerd, maar ik ben er al een tijd mee aan het experimenteren en kom er niet uit.

Heeft iemand een goede tip voor mij?

0 ANTWOORDEN 0