Mijn Communities
Help
EMulleners
CHAMPION ***

Margeregeling voor de BTW

door EMulleners

Voor een eAccounting gebruiker zou ik graag willen weten wat de best practise volgens jullie is om de margeregeling voor de BTW toe te passen. Voor zover het aanmaken van een aparte verkoopcategorie is het mij duidelijk, maar heeft iemand van jullie wellicht een rekenvoorbeeld hoe de BTW juist in de BTW aangifte van eAccounting verwerkt wordt als je de globalisatiemethode toepast? Alvast hartelijk dank.

4 ANTWOORDEN 4
Anonymous
Niet van toepassing

door Anonymous

Beste E. Mulleners,

In mijn optiek, een handmatige boeking (Code-J) voor de gemaakte winst in de betreffende BTW aangifte periode, waarbij de winst eerste debet wordt geboekt, zonder BTW code, of BTW verlegd code (afhankelijk hoe de marge BTW code was geboekt) en vervolgens een credit boeking met de BTW code voor het juiste percentage, zijnde 1.a (thans 21%) of 1.b (thans 9%).

Voorbeeld:

   

Verkopen

€ 40.000

 

Inkopen

€ 25.000

-

Winstmarge inclusief btw

€ 15.000

 

Btw (€ 15.000 x 21/121) =

€ 2.603

-

Winstmarge exclusief btw

€ 12.397

 

In uw aangifte omzetbelasting vult u bij rubriek 1 
'Prestaties binnenland' € 2.603 in.

 

 

Vertrouwende hierbij te hebben geïnformeerd,

 

Met vriendelijke groet,

Rob Storm

marzena17
CONTRIBUTOR **

door marzena17

is dat de bedoeling dat we de verkopen inkopen margeregeling dus apart gaan boeken ? is het niet mogelijk om bijv btw code toe te voegen dat het zelf ingezet wordt in de aangifte OB 

vind ik lastig dit (niet als boeking maar moet altijd extra tijd er aan besteden 

mvg 

Marzena

EMulleners
CHAMPION ***

door EMulleners

Hartelijk dank Rob. Dat was ook mijn eerste insteek, echter ik wilde een procedure die zowel de inkoop, verkoop, BTW en (semi) automatische toepassing van de margeregeling met globalisatie voor de klant zo eenvoudig en met de minste foutenkans zou verwerken. Ik heb inmiddels het scenario uitgewerkt en het is mogelijk in eAccounting. Nogmaals dank voor je gewaardeerde reactie.

Sander Kreuze
CHAMPION ***

door Sander Kreuze

Hoi Esther,

 

Kun je jouw scenario met ons delen? Ik heb een klant waarvoor ik waarschijnlijk ook de globalisatie moet gaan bijhouden.