annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 
Mijn Communities

Log in of maak een account aan

om een gepersonaliseerde navigatie te krijgen.

hoe overlopende posten boeken in 2020 terwijl de btw betrekking heeft op 2019

door ANNET Backoffice-Ondersteuning

Facturen van 2019 die betrekking hebben op 2020 heb ik geboekt op #1360, dus qua kosten vallen die volledig in 2020, btw-technisch in 2019. Hoe boek ik dat in 2020 zonder de btw?

Mijns inziens moet dat dus mét een correctieboeking door de btw, klopt dat?

5 ANTWOORDEN 5
Gerrit Schouten
CONTRIBUTOR ***

door Gerrit Schouten

Dag Annet,

Je kunt de facturen met factuurdatum 2019 gewoon boeken in 2019 op de betreffende inkoop- kostengrootboekrekening. In het boekingsscherm kies je met de knop 'verdeel' ervoor om de kosten te spreiden over meerdere boekingsperiodes. Dit kan zowel naar vorige periodes als naar nog komende periodes (dat laatste zoals bij jou het geval is). Vul de nodige gegevens in.

Visma boekt dan automatisch de betreffende kostenrekening op nihil (dus credit) en debet op de transitorische vorderingen.

Visma signaleert zelf of er nog verdelingen geboekt moeten worden, en geeft daar ook een rood signaal voor af. Als je op dat signaal klikt, kun je kiezen voor 'verdelingen' en de rest spreekt voor zich.

De mogelijkheid van het verdelen van kosten over meerdere periodes was en is voor mij één van de redenen om enthousiast te zijn over Visma Eaccounting, al blijven er natuurlijk altijd wensen.....

Beetje helder zo?

gb5256
CONTRIBUTOR *

door gb5256

Hello Gerrit,

(Sorry for posing in Englich, I can read dutch perfect, but writing is diffult. Hope you do not mind...)

I have the same question as Annet, but I am unsure about the "Verdeling" window which opens after clicking on 'Verdeel).

Visma pre-selects "Tussenrekening 1370-Transitoria debet".

Is this correct?

Then there is a datum field, I guess to click on 1.1.2020 (so the next year in that case) and put Aantal Maanden to 1, so this is just one invoice that is due in Januray and which was paid in January.

Is this correct like that?

Thanks for your help!

gb5256

Gerrit Schouten
CONTRIBUTOR ***

door Gerrit Schouten

Hallo,

Zowel de tussenrekening (#1370) als de keuze voor de datum en aantal maanden is correct.

De datum is de aanvangsdatum van de periode waarover de kosten verdeeld moeten worden.

Het aantal maanden is het aantal maanden van de periode waarover de kosten verdeeld moeten worden.

Als je een nota krijgt met factuurdatum van januari en ook betrekking op de periode januari, dan hoef je niet via 'verdeel' te boeken. Dat is namelijk niet de bedoeling en geeft alleen maar ruis in de boekhouding.

'Verdeel' gebruik je alleen maar als de maand(en) waarin de kosten thuishoren anders is als de maand waarin de nota is opgelegd.

Concreet:

Als je in februari 2020 een nota ontvangt over januari, dan boek je dat via 'verdeel';

Als je in februari 2020 een nota ontvangt over (bijvoorbeeld) 1e halfjaar, dan boek je dat via 'verdeel' (vanaf '1-1-2020', en '6 maanden').

Als je in februari 2020 een nota ontvangt over februari, dan boek je dat zonder 'verdeel'.

Beetje helder zo?

M.vr.gr.

Gerrit

gb5256
CONTRIBUTOR *

door gb5256

Hello Gerrit,

thanks for your explanation.

My situation is the following:

I have an invoice dated 31.12.2019 (so last book year).

Invocie was paid in Janary 2020 (so this book year).

Visma allowed me to link the payment from January to the invoice of December (via Stem af).

But in the "Checklist jaarafsluiting" it tells me that there is still one open invoice. Which the one from above (I guess because these two events are in two different book years).

So I have opened the inovice and clicked on 'verdeel' entered 1.1.2020 as 'begin datum' with 1 month of duration. But it now still says that the inovice is still open.

Does this now clash with the payment from January? Do I need to un-link the payment (and then somehow link it to the 'verdeel' amount?).

hmmm. This seems to be something where Visma could make a little Video Tutorial about...

gb5256

Gerrit Schouten
CONTRIBUTOR ***

door Gerrit Schouten

Hallo,

Het boeken via 'verdeel' is iets heel anders dan het afboeken van betalingen op facturen.

Dat je factuur boekt in 2019 en betaald in 2020 dan snap ik, en dat is ook zeker niet ongewoon!

De factuur staat op 31-12-2019 op je balans als 'crediteur', dat betekent dat deze op 31-12-2019 nog moest worden betaald (en dat klopt ook, want je betaald in 2020).

In 2020 boek je dan inderdaad via bankafschrift en 'stem af' de betreffende factuur af.

Hier hoef je dus niets met 'verdeel' te doen.

Het enige moment dat 'verdeel' aan de orde is is op het moment dat je de inkoopfactuur boekt. In het boekingsscherm moet je de keuze maken: wel of niet verdelen.

Ik adviseer je om je vragen ook met je accountant/boekhouder te bespreken. Zij kunnen je hierbij ook helpen.

M.vr.gr.

Gerrit