Mijn Communities
Help
karinb1
CONTRIBUTOR **

Hoe kan ik een debetcorrectie afletteren/wegboeken met een factuur van een crediteur?

door karinb1

Van één crediteur heb ik een debetcorrectie (-/- € 1000) en een factuur (€ 1000). Per saldo nihil. Hoe kan ik deze 2 facturen tegen elkaar wegboeken?

5 ANTWOORDEN 5
Goedgekeurde oplossing
Elbert Dannenberg
PARTNER

door Elbert Dannenberg

Als je naar het scherm crediteurbetalingen gaat, dan kun je daar de debetcorrectie terugvinden. Als je deze debetcorrectie opent dan kun je op het tabblad "te koppelen documenten" de inkoopfactuur koppelen. Vervolgens geef je het document vrij en dan zijn beide documenten verrekend en gesloten. 

Werkt dit niet alleen bij debiteuren zo Elbert?

 

Zelf maak ik altijd een nieuwe crediteurenbetaling aan (Acties/Nieuwe betaling invoeren vanuit de crediteurenkaart werkt snelste), verander de betaalmethode in 'Vereffening' (en evt. de bank/kasrekening) en koppel dan zowel de factuur als de debetcorrectie bij 'te koppelen documenten'. Het saldo moet nu 0 zijn en je kunt de boeking vrijgeven (evt. eerst deblokkeren). Wanneer er maar 2 openstaande posten zijn kun je ook de knop 'Documenten ophalen' gebruiken in plaats van los ophalen.

 

Gr. Marvin

De mogelijkheid is er voor zowel debiteuren (creditnota's) als voor crediteuren (debetcorrecties).

De methode die Elbert beschrijft is inderdaad de meest praktische; je kunt de debetcorrectie ook direct vanaf de crediteurkaart openen en daar vervolgens de inkoopfactuur koppelen en vrijgeven.

 

image.png

Vanuit de crediteurenkaart geopend komt het tabblad er niet bij te staan Sander. Of mis ik iets?

Vanuit betalingen wel inderdaad, dus Elbert zegt het correct.

Dan is het een beetje om het even wat nu sneller is denk ik? Omdat je meestal op de kaart staat wanneer je dit ziet, kies ik altijd voor de nieuwe betaling.

Je hebt gelijk, vanuit de crediteurkaart open je de debetcorrectie en moet je eerst nog kiezen voor Acties/Betaling aanmaken. Dan kom je uit in het venster Crediteurbetaling, waarbij de betreffende debetcorrectie is geselecteerd. Daar koppel je de inkoopfactuur en kun je vervolgens de betaling vrijgeven.