Visma.net Financials, Logistics en Project Accounting
annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 
CONTRIBUTOR ***

restant afboeken

Ik heb een factuur gekregen waarvan ik het ingeboekte bedrag in Visma niet gelijk kreeg aan het factuur bedrag (ik boek altijd netto excl. btw bedragen) wat resulteert in een factuur bedrag van 29,99Euro en ingeboekt bedrag van 30,00Euro. Er is vervolgens wel een betaling uitgegaan van 29,99Euro en dit is bij afschriftregels verwerken ook geboekt. Resultaat een saldo van 0,01Euro wat nog weg moet, maar ik vraag me af hoe ik dit het beste kan doen zeker omdat dit een keer door Visma is gedaan maar ik niet terug kan vinden hoe dit precies is gedaan.Screenshot_2019-02-08 Crediteurkaart.png

4 ANTWOORDEN 4
Highlighted

Re: restant afboeken

De beste manier was om dit bij het verwerken van de afschriftregel direct af te boeken door de regel te splitsen en de 0,01 cent daar weg te boeken (zie ook het filmpje Visma.net update 8.10). 

De situatie is nu helaas iets bewerkelijker:

• Maak een crediteurbetaling aan van 0,01 cent
  • Zorg dat je als bank-/kasrekening de tussenrekening gebruikt (bijvoorbeeld verrekeningen)
  • Match de inkoopfactuur met deze betaling
  • Geef de crediteurbetaling vrij
  • Boek de 0,01 cent van de tussenrekening over naar een v&w-rekening in een journaaltransactie.

2019-02-11 16_51_25-Crediteurbetalingen.png

Het is overigens ook mogelijk om de inkoopfacturen rechtstreeks vanuit Visma.net te betalen. In dat geval hoeft in de afschriftregel alleen het bedrag op betalingen onderweg afgeboekt te worden.

CONTRIBUTOR ***

Ik ben op de hoogte van het splitsen en ook al vaker toegepast. Ik heb het deze keer ook geprobeerd maar om de een of andere reden kreeg ik die 0,01Euro niet weg en gaf Visma tijdens het boeken ook geen verschil aan.

CONTRIBUTOR **

Hallo Erik,

Als dit veel voorkomt kan je natuurlijk ook een betaalmethode inrichten om direct naar een betalingsverschillenrekening te boeken. Scheelt weer een handmatige journaaltransactie.

(in rekeningschema  EUR ingeven in valuta kolom en vervolgens als bank/kasrekening inrichten)

@sanderdercksen : Nog mooier zou zijn als de optie "Saldo afboeken" ook in het Crediteuren proces beschikbaar komt :-)

Mvg, Stan

Hoi Stan, 

Bedankt voor je toevoeging. 

Voor wat betreft het "saldo afboeken" in het crediteuren proces, ben ik nog even benieuwd in welke situaties dit nog nodig is? Met de splits functionaliteit zou ik verwachten dat het bijna niet meer nodig is om achteraf nog saldi af te boeken in het crediteuren proces. Ik hoor graag even de praktijkcases hierover.