Mijn Communities
Help
nhiddink
CHAMPION *

vreemde valuta bank vs inkoop

door nhiddink

Hoi,

 

Ik wil graag weten hoe ik een betaling in vreemde valuta het beste kan boeken. Ik heb een inkoopfactuur van 3750,- USD geboekt.

inkoop USD.png

 

Op de crediteurkaart staat een bedrag van 3750,- USD open met een saldo van 3305,13 EUR.

crediteur USD.png

 

Als ik de bankbetaling wil boeken krijg ik een verschil. De bankbetaling heeft natuurlijk een andere koers, waardoor er omgerekend 3315,06 EUR is betaald, zo'n 10,- EUR meer dan de ingeboekte inkoopfactuur. Als ik de factuur selecteer dan zie ik een ander bedrag staan dan wat er ingeboekt is; 3294,39 EUR vs de geboekte 3305,13 EUR. Waar komt dit verschil vandaan? Ook wil ik graag weten hoe ik het onverwerkt saldo van 20,67 EUR afboek. Bij Valuta's zijn de juiste grootboekrekeningen voor valutaverschillen ingesteld.

betaling USD.png

 

Groetjes,

 

Natascha

1 ANTWOORD 1
Goedgekeurde oplossing
sanderdercksen
VISMA

door sanderdercksen

Hoi Natascha,

Er zijn twee mogelijkheden dit soort valutaverschillen te verwerken. 

  1. Door het vastleggen van de juiste wisselkoers in de afschriftregel; zie hiervoor de werkwijze uit deze post
  2. Door de knop Splitsen te gebruiken; in jouw voorbeeld kun je het saldo van 20,67 via de knop Splitsen naar een nieuwe afschriftregel kopieren. In deze afschriftregel kun je vervolgens kiezen deze 20,67 te boeken naar de module Bank/kas en vervolgens met een invoersoort om de boeking naar een grootboekrekening af te boeken (zie onderstaand screenshot).

2019-07-08 17_00_06-Window.png