Mine produkter
Hjælp
Anonymous
Ikke relevant

Hvor godt forstår dine kollegaer deres lønseddel?

af Anonymous (Opdateret ‎16-07-2019 09:00 af Thor Lundehoj VISMA )
Vi er i øjeblikket i gang med en undersøgelse, der har til formål at afdække lønmedarbejderes erfaringer med lønsedler samt, hvordan jeres kollegaer og kunder forstår den. 
 
Vi vil gerne vide, hvad det vil betyde for jeres daglige arbejde, hvis lønsedlerne var nemmere at forstå for lønmodtageren. Kom gerne med konkrete eksempler eller erfaringer fra jeres daglige virke.
 
Vi takker for jeres deltagelse, og håber, at vi i fremtiden også kan udvikle løsninger, der passer til jeres og lønmodtagernes behov.
8SVAR8
Poul Mai
CONTRIBUTOR ***

af Poul Mai

Hej Mads

Som det første vil jeg rose dig for at tage dette emne op. Super godt initiativ og på tide.

I Sydbank har vi absolut behov for at lønsedlen kan tilpasses og vi kommer meget gerne med mere input til det.

Her er et par tips og vi kommer gerne med mere.

 

  • Mulighed for at have linieskift mellem forskellige afsnit.
  • Styring af hvilke saldi der vises på lønsedlen
  • Mulighed for at kunne vælge hvilke typer af registreringer der skal vises på lønsedlen f.eks. hvis vi vil undgå at vise opsamlingen til den enkeltes timebank, da vi benytter et andet system til det.

..og vi vil gerne deltage i arbejdet med det eller komme med input til det.

 

vh Poul, Sydbank

Venlig hilsen
Poul
Anonymous
Ikke relevant

af Anonymous

Tak for din feedback, Poul. Al kredit til vores udviklere, der gerne vil gøre det nemmere for jer og jeres medarbejdere at forstå lønsedlerne.

 

Jeg giver dit navn videre ifbm. eventuelle yderligere input fra jer 🙂

 

Mads

Anonymous
Ikke relevant

af Anonymous

Det korte svar: De forstår den ikke - overhovedet. Jeg er "almindelig bruger" af lønsedler (ikke ansat til håndtering af lønudbetaling), men jeg arbejder i en faglig personaleforening, hvor vi jævnligt modtager spørgsmål fra vores medlemmer til deres lønsedler. Og vi frygter de spørgsmål, for vi forstår heller ikke lønsedlerne. Senest har vi fået en henvendelse fra et medlem, der havde fået for stor lønudbetaling i forbindelse med overgang til dagpengebetalt barselsorlov. I den forbindelse havde hun modtaget en tre sider lang lønseddel på modregningen af den for meget udbetalte løn - komplet uforståelig, og i øvrigt behæftet med en fejl på kr. 18.000 i medlemmets favør. Fejlen bebrejder vi dog ikke selve udformningen af lønsedlen, men den havde nok været nemmere at finde, hvis lønsedlen ikke havde været "sort". Derfor: Hvis lønsedlerne ikke kan laves mere selvinstruerende, bør der udarbejdes en letforståelig guide, der evt. kan downloades fra visma.dk, og hvor man med den i hånden kan navigere igennem - og forstå - sin lønseddel. Og hvis der findes to muligheder for en sådan løsning, bør I overveje at vælge den hurtigste af dem... 🙂

Anonymous
Ikke relevant

af Anonymous

Tak for dine input, Arne. Jeg videreformidler det til vores udviklingsteam.

Laila IF
CONTRIBUTOR **

af Laila IF

Hej.

Det var da et dejligt initiativ i har taget her.

 

Vi har udfordringer på vores lønsedler med, at når en medarbejder har haft overarbejde, så overføres data omkring dette til lønsystemet, med en info om hvor mange timer det er, og så en beregning af et beløb, og herefter er der en linje med "overført til timebank". Dette er udelukkende en info fra vores tidsregistreringssystem til lønsystemet omkring overarbejde og en hensættelse. Denne oplysning vil være fint, om den kunne blive skjult for medarbejderen på lønsedlen. De forstår det simpelthen ikke. De tror det er noget de får udbetalt, som så bliver trukket tilbage.

 

Midt på lønsedlen er også oplysninger om bankkonto nr., til de konti som foreninger bliver overført til. Denne oplysning er vores medarbejdere totalt ligeglad med. Det er forvirrende at se på. De er jo ligeglade med hvilken bankkonto, som personaleforeningens træk bliver overført til. Det er helt fint, at der er info om hvor pension bliver overført til, men ikke alle de foreninger som medarbejderen er med i.

 

Og så får vi ofte spørgsmål fra fratrådte medarbejdere, som ikke kan forstå den beregning der er på feriepenge, for de kan ikke følge det. Det vil være super fint, hvis der var en saldo nederst på lønsedlen, som var den der blev trukket 12,5% af til feriepenge beregingen. Der er en saldi som hedder OK Feriegrundlag, som bruges til at beregne ferietillæg ud fra, og den er rigtig fin til dette formål. Den kan bare ikke bruges til at berenge feriepenge udbetalingen, da der også bliver taget højde for, hvis en medarbejder har holdt ferie, og der ikke er feriepengeberegning af penge, der gives mens der holdes ferie. Vil være dejligt hvis der var en saldi, som hele tiden opdateres ifb. med at der afholdes ferie, som altid kan bruges til at trække 12,5%.

Hvis har brug for uddybende forklariner eller konkrete eksemplter, så må i meget gerne tage kontakt til mig.

Venlig hilsen

Laila Bronée

If Forsikring

3687 4213

 

Dorthe Bjerregaard
CONTRIBUTOR **

af Dorthe Bjerregaard

Hej - Jeg er fuldstændig enig i Laila forslag - fuld opbakninger herfra.

 

Anonymous
Ikke relevant

af Anonymous

Tak for din besked, Dorthe. 


Mads

Anonymous
Ikke relevant

af Anonymous (Opdateret ‎19-02-2019 09:01 ( )

Hej Laila

 

1000 tak for dine gode og uddybende input. De er hermed givet videre.

 

Vh
Mads

Du mangler at tilføje dine favoritområder. Dem kan du let tilføje ved at trykke på knappen "Administrer Mine områder" herunder.