avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Mina områden

Logga in för att följa områden och för att få genvägar i denna meny

E-faktura ger stora vinster (och kostnadsbesparingar)

(updated by Johan Brönnert VISMA ‎19-12-2018 13:34 )

Användandet av e-faktura ökar i en rasande fart och nu i april blir det obligatoriskt för alla inköp i offentlig sektor. Att det under 2017 skickades drygt 138 miljoner e-fakturor till fler än 4,1 miljoner mottagare i svenska banker talar sitt tydliga språk, ökningen jämfört med året innan är hela 16,4 miljoner. Elektroniska fakturor ses alltmer som en självklarhet, och utvecklingen kommer inte att stanna av, backa eller upphöra.

Den förändring och omställning som i vissa fall krävs är en investering i att modernisera sina fakturaflöden, något som alla verksamheter kommer att ställas inför förr eller senare. Många har också det mesta redan på plats, och skulle med mindre insatser kunna vara igång på kort tid.

Fördelarna med elektronisk fakturering är många för såväl användare som mottagare, några exempel:

• Ökad kontroll – elektroniska fakturor kan spåras och följas samt att viktiga uppgifter såsom förfallodatum, fakturanummer, belopp etc. alltid är korrekta.
  • Ökad trygghet – som användare vet du att data registreras snabbt och korrekt i mottagarens lösning, som mottagare vet du att du får korrekta och automatiserade poster och förslag.
  • Minskad administration – som mottagare slipper du scanna pappersfakturor och som användare slipper du kuvertering, frankering och postgång.
  • Minskad miljöpåverkan – redan ett mindre antal fakturor gör skillnad när det kommer till minskade koldioxidutsläpp. Ju mer ni digitaliserar, desto mer minskar ni er miljöpåverkan.
  • Kostnadsbesparingar - man räknar med en kostnadsbesparing om minst 10 kr per faktura som skickas elektroniskt.

Hur många fakturor skickar ni fortfarande via brev?
Vad anser ni stå i vägen för att gå “all in” på elektroniska fakturor?
Vilka förutsättningar har ni idag? Vilka möjligheter finns för er?

Vår erfarenhet är att den eventuella tröskel som finns för att komma igång med eller utöka sin användning av e-faktura snabbt är glömd och passerad när man väl bestämt sig.

Vi hjälper gärna dig och dina kollegor att komma igång med e-faktura, eller med att se över vad som hindrar er att använda tjänsten fullt ut idag. Hör gärna av er till mig för ett samtal, eller fyll i detta formulär så kontaktar vi dig.

Hälsningar
Johan Brönnert
Säljare, Visma Software AB

1 Kommentar
CONTRIBUTOR **

Förbättringsförslag

För att slippa bläddra mellan flikarna i Kundfakturor skulle det underlätta jättemycket om fältet Auto Invoice-bilaga flyttade från fliken 2.Kunduppgifter till fliken 1.Faktura.

Skulle det dessutom gå att få till en ruta för visa eller förhandsgranska vore det ju högsta vinsten direkt.

Hoppas ni kan ta med mitt förslag till kommande uppdateringar!

I övrigt kan jag bara hålla med om att elektronisk faktura bara innebär fördelar.

MVH

Tina Sjöholm, Kjellbergs AB