Mina produkter
Hjälp

Hur ser arbetsmiljöansvaret ut - när de flesta är hemma?

av Anonymous (Uppdaterad ‎07-04-2020 08:59 ( )

Det ansvar som din arbetsgivare har kring din arbetsmiljö är tydligt även om man jobbar hemifrån.

  • Arbetsgivaren har ett långtgående arbetsmiljöansvar enligt Arbetsmiljölagen, och dess omfattning är detsamma vid distansarbete.
  • Arbetsgivaren har huvudansvaret för arbetsmiljön, oavsett om arbetstagaren själv vill jobba hemifrån/på distans eller om det sker på arbetsgivarens initiativ.
  • Ju större krav arbetsgivaren ställer på att arbetstagaren ska arbeta på distans, desto större ansvar har arbetsgivaren att tillgodose en god arbetsmiljö.
  • Arbetstagaren är också skyldig att samverka kring arbetsmiljöarbetet.

Arbetsmiljö är ju i detta fallet inte bara att man sitter ergonomiskt rätt.. utan också den psykosociala miljön. Jag vill ändå mena att det egna ansvaret här är stort. Inte bara att meddela din chef om du behöver hjälp men också din egen inställning. Se själv till att du sitter bra. Gör sedan en pluslista! Dvs en lista där du listar det som är bättre eller positivare med din arbetsplats hemma. Fin utsikt, blommor på bordet, småprat med hunden, slippa kavajen, lugnt och tyst, lunchpromenaderna i parken etc.. Detta lovar jag bättrar på måendet! På denna lista kommer också såklart mina digitala verktyg, hjälpmedel och system. Apparna, push-notiserna etc. Läs tex här om exempel som du som kan kan ta stöd av:

CFO World har skrivit om ämnet och det finns mer att läsa här.

 

Carola Lissel vd,

Visma Software

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här