Mijn Communities
Help
PaulvanAchteren
CONTRIBUTOR ***

Herreken van verlof bij intrekken van verlof

door PaulvanAchteren
Status: Nieuw

Goedemorgen,

 

Ik heb dit idee al eens eerder ingediend en probeer het nogmaals, omdat ik het van zeer groot belang acht dat dit gebeurt.

 

Situatie

Wanneer een medewerker verlof aanvraagt wordt dit automatisch afgeboekt van het verlofpotje met de eerste vervaldatum. Dat is heel fijn en is ook de bedoeling.

 

Stel, een medewerker dient aan het begin van 2024 alle verlofaanvragen in voor het hele jaar dan wordt eerst afgeboekt van het wettelijk verlof wat per 1-7-24 vervalt (restant uit 2023), daarna van bv. ADV en/ of Bovenwettelijk verlof met een vervaldatum van 1-1-25.

 

Medewerker had op 1-1-24 nog een wettelijk verlofsaldo met vervaldatum 1-7-24 van 100 uren.

 

Medewerker heeft het volgende aangevraagd:

- 2-1-24 t/m 5-1-24: 32 uur van Wettelijk verlof met vervaldatum 1-7-24

- 12-2 t/m 16-2: 40 uur van Wettelijk verlof met vervaldatum 1-7-24

- 22-4 t/m 26-4: 40 uur, waarvan 28 uur van Wettelijk verlof met vervaldatum 1-7-24 en 12 uur van ADV met vervaldatum 1-1-25

- 17-6 t/m 21-6: 40 uur van ADV met vervaldatum 1-1-25

 

Wanneer de medewerker nu het verlof weer intrekt voor de periode 12-2 t/m 16-2, wat was afgegaan van het potje wettelijk verlof met vervaldatum 1-7-24, dan worden deze uren weer bijgeboekt in dit potje. Hierdoor komt het voor dat er vervolgens uren vervallen per 1-7-24 wat niet correct is, omdat de medewerker de uren wel heeft genoten, maar deze zijn van een ander potje afgegaan (17-6 t/m 21-6 van ADV en ook 22-4 t/m 26-4 12 uur van ADV met vervaldatum 1-1-25).

 

Wens

Door bovenstaande situatie vervallen er onterecht uren bij medewerkers. De medewerker heeft de uren immers wel genoten. Ik zie dit als een fout binnen de applicatie en wij worden er regelmatig mee geconfronteerd. Dit vraagt dan altijd om handmatig ingrijpen.

 

Ik zou graag zien dat Self Service/ HR Core zelf gaat herreken. Dus wanneer er verlof wordt ingetrokken, dient het systeem ook te gaan kijken naar alle reeds gedane en geëxporteerde verlofaanvragen in het jaar en de afboeking aanpassen naar de nieuwe situatie.

 

Ik ben benieuwd of er meerdere hr professionals tegen dit probleem aanlopen en de vraag is dan ook om dit idee te liken.

 

Groet,

Paul

2 Opmerkingen
Erik83
CONTRIBUTOR **
door Erik83

Naar mijn mening een terecht opmerking en dit zou zeker automatisch herrekend moeten worden als je het mij vraagt. Een verlofregistratiesysteem anno 2024 moet dit makkelijk automatisch kunnen. 

 

 

MandyBottelberghs
CONTRIBUTOR **
door MandyBottelberghs

Zeer goed idee, gaat heel veel werk schelen met correcties