Mijn Communities
Help
Lieke Sterk Huis
ACTIVE CONTRIBUTOR *

Aftopping declareren kilometers per dag

door Lieke Sterk Huis (Bijgewerkt ‎15-09-2022 13:43 door Remco te Ronde VISMA )
Status: Gerealiseerd

In de App kunnen onze medewerkers (lees invalkrachten) apart hun woon-werk kilometers declareren via declaraties - kilometers. Wij gebruiken hiervoor niet Gewerkte dagen.

Nu heb ik de max op 50 kilometers gezet, omdat dit ons beleid is. 

Nu declareert een medewerker haar retour route en komt uit op 54 kilometer en kan de declaratie niet indienen. Is er een mogelijkheid dat zij alsnog deze declaratie kan indienen, echter tot maximaal 50 kilometer?

Inregelen in Gemal is niet mogelijk, want dat kan niet per dag maar als totaal.

7 Opmerkingen
door Remco te Ronde
Status changed to: Status: Nieuw

Hoi @Lieke Sterk Huis,

 

Vandaag hebben we elkaar telefonisch gesproken. Voor andere organisaties die mogelijk meelezen bijgaande een verduidelijking van het idee en ook het verzoek om aanvullende informatie aan te leveren.

 

Instelling als beheerder

Als beheerder kan je b.v. een maximum van 50 kilometer inrichten, zoals hieronder:

RemcoteRonde_0-1658752609646.png

 

 

Gevolg als medewerker

Een medewerker kan daarna géén declaratie indienen die meer dan 50 kilometer bedraagt. De knop 'indienen' is dan niet aanklikbaar zoals hieronder:

Screenshot_20220725-143416.jpg

 

Het is een begrijpelijk idee dat het gewenst is dat een declaratie wel ingediend kan worden. Vanuit @Lieke Sterk Huis hebben we begrepen dat de meest ideale situatie zou zijn:

  • 1 mutatie á 50 km op een invoercode die b.v. gekoppeld is aan het tarief van € 0,39
  • 1 mutatie á 6 km (de afstand boven de 50 km) die niet uitbetaald wordt, maar enkel doorwerkt in de berekening van de fiscale ruimte

 

Graag vernemen we van andere organisaties of het een herkenbare wens is en in hoeverre ze dezelfde oplossing van de fiscale extra kilometers (in het voorbeeld 6 km) gewenst vinden.

Paul Wevers PZC
CONTRIBUTOR ***
door Paul Wevers PZC

@Remco te Ronde en @Lieke Sterk Huis 

Het hiervoor beschreven probleem doet zich niet voor bij ons, maar ik kan me voorstellen dat het wel gewenst is om de vergoeding van km en het bepalen van de fiscale ruimte wel gewenst is. Bij het woon-werk verkeer doen we het ook op deze manier.

 

Dus als het ontwikkeld kan worden zou dit heel veel meerwaarde hebben.

 

Groet,

Paul Wevers

door Remco te Ronde
Status changed to: Status: In onderzoek

De status van dit idee is gewijzigd naar 'in onderzoek'. Alle organisaties die nu het veld 'maximum aantal kilometers' hebben ingesteld op minder dan 500 kilometer zijn persoonlijk benaderd. Op basis daarvan willen we leren of dit 'maximum aantal kilometers' is ingesteld vanwege:

  • Een medeweker mag niet meer dan b.v. 100 kilometer op een dag reizen
  • Een medewerker mag wel meer dan 100 kilometer reizen (b.v. Groningen naar Maastricht), maar krijgt maximaal 100 kilometer vergoed
  • Er is géén formeel maximum te reizen kilometers. Maar omdat het verplicht is om een instelling op te geven in het veld 'maximum aantal kilometers' is er gekozen voor bijvoorbeeld 400 kilometer. Omdat verre reizen tussen b.v. Groningen naar Maastricht vrijwel niet voorkomen. 

 

Zodra we alle informatie hebben ontvangen van de organisaties die nu gebruik maken van het veld 'maximum aantal kilometers' zullen we een update geven over het vervolg van dit idee.

Nicoline Koene Vos
CONTRIBUTOR **
door Nicoline Koene Vos

@Remco te Ronde Wij hebben een soortgelijk probleem. We nemen de standaard woon-werk reis op in Gewerkte dagen. Het is echter zo dat medewerkers hun woon-werk reis naar de standplaats ook met afwijkend vervoer kunnen maken. Deze laatste wordt dan gedeclareerd als woon-werk declaratie. Er geldt bij ons een aftopping op 25 km enkele reis. Bijv. standaard: 5 km fietsen naar het station en dan met de trein (via Gewerkte dagen) en afwijkend: 30 km met de auto (want de treinen staken) (via declaratie). In het laatste geval mag maar 25 km worden uitbetaald. Maar de App zal dat nu dus blokkeren.

Gezien wij in november '22 starten met een pilot en per januari '23 de uitrol willen doen naar de gehele organisatie, zitten we met smart te wachten op de oplossing!! In eerste instantie is het voor ons niet van belang dat de oplossing met de fiscale extra kilometers wordt gekozen, maar ik kan mij voorstellen dat dit op langere termijn wel gewenst is.

 

door Bastiaan Friederichs
Status changed to: Status: Ingepland

Inmiddels zijn we gestart met de realisatie.

Per (KM-)categorie komt er de mogelijkheid om de declaratie te splitsen.
In jouw voorbeeld @Lieke Sterk Huis kun je dadelijk inderdaad de 50km inrichten als de grenswaarde.

De eerst 50km worden vervolgens bij Gemal aangeleverd - zoals dat nu ook gebeurt - bij een kilometer-regeling.
Het bovenmatige deel (in het voorbeeld 4 kilometer) kun je vervolgens ook laten aanleveren bij Gemal als een correctie - extra opbouw in dit voorbeeld - op de fiscale ruimte (invoercode 01970)

Lieke Sterk Huis
ACTIVE CONTRIBUTOR *
door Lieke Sterk Huis

@Bastiaan Friederichs,  super fijn dat dit eraan komt. Graag hoor ik hoe we de uitwerking kunnen invoeren in de App en in Gemal m.b.t. het restant dat naar de fiscale ruimte dient te gaan. 

door Bastiaan Friederichs
Status changed to: Status: Gerealiseerd

Vanochtend is een wijziging live gegaan waarmee de declaratie gesplitst kan worden, zie https://community.visma.com/t5/Nieuws-Youforce-APP/Splitsen-van-kilometer-declaraties-beschikbaar/ba...