Mijn Communities
Help
Natalja Klavers
CONTRIBUTOR ***

Mijn vervanging voor MGR in de app opnemen

door Natalja Klavers (Bijgewerkt ‎17-10-2022 11:47 door Remco te Ronde VISMA )
Status: Gerealiseerd

Het is handig als de leidinggevende eigen vervanging via de app kan doen. Voor HRSS taken regelen ze dat via de tegel 'Mijn vervanging'

13 Opmerkingen
door Remco te Ronde
Status changed to: Status: Ingepland

Hoi @Natalja Klavers ,

 

Bedankt voor het indienen van dit idee. Op dit moment werken we inderdaad hard aan het toevoegen van de functionaliteit ''vervanging'' in de Youforce app. De verwachting is dat dit voordat de zomervakantie periode losbarst beschikbaar zal zijn. We zullen een nieuwsbericht plaatsen zodra de eerste versie beschikbaar is.

 

In het ontwerp hebben we gekeken naar alle wensen/ideeën over de vergelijkbare functionaliteit ''vervanging uit Self Service''. In de Youforce app zullen we bijvoorbeeld niet alleen ''vervanging'' beschikbaar maken voor de rol 'Manager' (MGR) maar voor alle rollen uit HR Core Beaufort. Dus ook bijvoorbeeld een 'back-up manager' (BU) of andere rol kan straks ''vervanging'' gebruiken.

 

Om je vast een beeld te geven, we verwachten dat het er ongeveer als volgt zal uitzien:

Mijn vervanging_samsung-galaxys20-cosmicgrey-portrait.pngIk vervang_samsung-galaxys20-cosmicgrey-portrait.pngNieuwe vervanging_samsung-galaxys20-cosmicgrey-portrait.png

 

 

Natalja Klavers
CONTRIBUTOR ***
door Natalja Klavers
Bedankt Remco voor de terugkoppeling. Hartstikke mooi dat het opgepakt is en al een vorm heeft gekregen. Mooi om te zien.
Lieke Sterk Huis
ACTIVE CONTRIBUTOR *
door Lieke Sterk Huis

@Remco te Ronde, kan de vervanging van HRSS en de App aan elkaar gekoppeld worden of zal dit in beide systemen dan apart moeten worden ingeregeld?

door Remco te Ronde

Hoi @Lieke Sterk Huis ,

Bedankt voor de aanvullende vraag. In de eerste versie van ''vervanging'' zal de vervanging uit de Youforce app niet gekoppeld zijn aan Self Service. Voor de Youforce app ontwikkelen we iedere keer een klein stukje functionaliteit. Zodat we deze functionaliteit beschikbaar kunnen stellen en feedback kunnen krijgen van bijvoorbeeld functioneel beheerders en managers.

 

De complexiteit is dat Self Service werkt met ''activiteitenprofielen'' en de Youforce app met ''rollen''. Dat kan vaak overeen komen. Maar het kan ook zo zijn dat een organisatie in Self Service 2 of meer ''activiteitenprofielen'' heeft gekoppeld aan de rol ''MGR''. Of dat een groep leidinggevende in Self Service handmatig gekoppeld zijn aan een ''activiteitenprofielen'' zonder een roltoewijzing in HR Core Beaufort. 

 

We hopen zodra ''vervanging'' in gebruik is voor de Youforce app nadere feedback te krijgen van verschillende klanten. Ook via het Self Service ideeën-platform zien we bijvoorbeeld al veel suggesties om ''vervanging'' in Self Service nóg flexibeler te maken (zie: https://community.visma.com/t5/Ideeen-Youforce-Self-Service/Vervanging-leidinggevenden/idi-p/489327). Aan de hand van feedback hopen we van beheerders én managers die de Youforce app gebruiken te leren hoeveel flexibiliteit en gebruiksgemak ze wensen.

 

Maar zoals hierboven aangegeven in het ontwerp hebben we gekeken naar alle wensen/ideeën over de vergelijkbare functionaliteit ''vervanging uit Self Service''.  Belangrijkste zaken die we in de nieuwe ''vervanging'' optie voor de Youforce app gaan realiseren:

 

Dus zodra ''vervanging'' in de Youforce app beschikbaar is zullen we in een nieuwsbericht en in de handleiding exact toelichten hoe het werkt. Vervolgens hopen we op basis van feedback van leidinggevende en beheerders te kunnen bepalen welke verbeteringen er gewenst zijn. Waarbij een koppeling met Self Service inderdaad een mogelijke verbetering is waar mijn collega's van Self Service en ik graag met meerdere klanten in gesprek gaan.

Anneke Petersen
CHAMPION *
door Anneke Petersen

Is het dan zo dat je enkel een vervanger kan kiezen welke dezelfde rol heeft?

door Remco te Ronde

Inderdaad @Anneke Petersen in de eerste versie gaan we uit van dezelfde rol. Stel jullie organisatie heeft de rol ''team coördinator'' die verantwoordelijk is voor ziekmeldingen en de rol ''manager'' die verantwoordelijk is voor het goedkeuren van declaraties. Dan kan een ''team coördinator'' alleen een andere ''team coördinator'' instellen als vervanger. En een ''manager'' alleen een andere ''manager''.

 

Zodra de functionaliteit beschikbaar is zullen we in de handleiding precies opnemen hoe het werkt. Ook bijvoorbeeld als één gebruiker twee verschillende rollen heeft.

Gea Bussink-Veerbeek
CHAMPION ***
door Gea Bussink-Veerbeek

Zit er wel een filter op, zodat een manager van het ene CEA-nummer geen manager van een ander CEA-nummer als vervanging kan aanwijzen? In Self Service gaat dit niet goed. Daarom maken wij in Self Service alleen gebruik van activiteitenprofielen. 

door Remco te Ronde

Hoi @Gea Bussink-Veerbeek ,

 

In de eerste versie gaan we geen filter bouwen op CEA-nummer. Of dat op lange termijn wel een interessante toevoeging is zal ik nader moeten analyseren. Maar uit de huidige analyse weten we:

  • De meeste modules van Youforce kennen geen onderscheid op CEA-nummer
  • Er zijn organisaties met meerdere CEA-nummers, maar de meerderheid heeft één CEA-nummer
  • Soms is de reden om meerdere CEA-nummers te hebben juridisch (2 verschillende bedrijven), maar soms ook anders, bijvoorbeeld verschillende salarisregeling of een Shared Service Center constructie. In die gevallen wil men géén beperking op CEA-nummer en vervanging.

Dus of een generiek filter op CEA-nummer voor ''vervanging'' de meest passende oplossing is in de toekomst kan ik nog niet beantwoorden.

 

De eerste versie van ''vervanging'' komt beschikbaar in ''Beheer autorisatie'' (ook wel bekend als Policy Management). Stel je hebt 2 CEA-nummers (b.v. één Gemeente en één Sociale Werkplaats) kan je er dus wel voor kiezen om ''vervanging'' alleen beschikbaar te maken voor de Gemeente (en dus niet voor de Sociale Werkplaats). Dit kan zodra we óók Autorisatie gebruikers op basis van instelling waar de medewerker in dienst is beschikbaar hebben.

Jan_Laurijsen
CHAMPION *
door Jan_Laurijsen

@Remco te Ronde Wij zijn een Servicecentrum en beschikken over drie CEA-Nummers. Het is zeker wenselijk dat er een filter op CEA-nummer wordt ingebouwd.

door Remco te Ronde

Bedankt voor de aanvulling @Jan_Laurijsen ,

Zodra we de eerste versie van ''vervanging'' live hebben zullen we het originele idee van @Natalja Klavers afsluiten. Daarna gaan we graag zowel met jou als met @Gea Bussink-Veerbeek in gesprek welke ideeën jullie gewenst vinden rondom CEA-nummers. Dan leer ik graag van jullie hoe jullie daar vandaag de dag mee omgaan in Self Service. Ook kunnen we samen bepalen of CEA-nummer inderdaad dé oplossing is. Wellicht is een oplossing ook wel beperk de mogelijke ''vervangers'' op deze en onderliggende afdelingen.

 

Dus laten we vooral contact houden. Maar het leek me voor nu zo transparant om in ieder geval mee te delen dat de eerste versie van ''vervanging'' van de Youforce app géén rekening houdt met CEA-nummers. Net zoals Self Service ook géén rekening houdt met CEA-nummers.

Jan_Laurijsen
CHAMPION *
door Jan_Laurijsen

@Remco te Ronde mogelijke ''vervangers'' op deze en onderliggende afdelingen zou inderdaad ook een oplossing kunnen zijn.

Gea Bussink-Veerbeek
CHAMPION ***
door Gea Bussink-Veerbeek

@Remco te Ronde , fijn dat er in ieder geval naar gekeken wordt. Het klopt dat er in Self Service niet naar CEA-nummer gekeken wordt en al sinds 2013 ben ik daarover in conclaaf met Visma|Raet, omdat we om die reden in Self Service geen gebruik kunnen maken van User Management. Wij werken in Self Service daarom alleen met activiteitenprofielen.

door Remco te Ronde
Status changed to: Status: Gerealiseerd

Hoi @Natalja Klavers ,

 

Goed nieuws, de eerste versie van ''vervanging'' is beschikbaar. Alle informatie vind je via het volgende nieuwsbericht:

Vervanging in te stellen door alle rollen

 

We beseffen ons goed dat het een eerste versie is. We hebben o.a. in dit idee al gezien dat @Gea Bussink-Veerbeek en @Jan_Laurijsen aanvullende wensen hebben. Dus ik nodig iedereen uit om voor iedere specifieke verbetering van 'vervanging' een nieuw idee aan te maken. Zo kunnen we precies ervaren welke 'ideeën' er op het gebied van 'vervanging' leven en de meeste stemmen krijgen. Om dat overzichtelijk toe doen sluit ik dus dit eerste idee af.

 

In ieder geval kunnen we al aangeven dat we werken aan:

  • Alle rollen kunnen óók vervanging instellen via Youforce op de desktop
  • Beheerders kunnen in Youforce Reporting alle actieve en toekomstige ingestelde vervangingen zien

 

We zien graag uit naar wat we verder kunnen verbeteren op deze eerste versie.