Mijn Communities
Help
Lieke Sterk Huis
ACTIVE CONTRIBUTOR *

Toevoegen vervoersmiddel en brandstoftype bij Gewerkte dagen

door Lieke Sterk Huis (Bijgewerkt ‎30-01-2024 10:31 door Maarten VB VISMA )
Status: Niet ingepland

Ik dacht dat het idee al bestond, maar kan het niet meer terugvinden.

Graag zouden wij als organisatie zien dat een medewerker bij het indienen van de Gewerkte dagen het vervoersmiddel met brandstoftype kan invullen voor het woon-werkverkeer i.v.m. de CO2 registratie. Dit zorgt ervoor dat wij als organisatie een beter beeld krijgen van de CO2 uitstoot en werkgebonden personenmobiliteit. 

Ik weet dat Visma hiervoor een enquête heeft bedacht, echter gaat dat ontzettend veel werk voor ons opleveren om 95% van onze medewerkers deze te laten invullen en dus te kunnen voldoen aan de gestelde normen. 

 

Welke organisaties zijn het hiermee eens? Geef dit bericht dan een kudo 👍

9 Opmerkingen
Joyce Kievit14
CONTRIBUTOR ***
door Joyce Kievit14

Wij zouden die optie ook graag zien!!

Danny van Dellen
CONTRIBUTOR ***
door Danny van Dellen

ook wij zouden deze optie graag zien!!

HeleenMogezomp
CHAMPION *
door HeleenMogezomp

Goed idee. 

Daarnaast zou het mooi zijn dat aan de gewerkte reisdagen de KM vergoeding kan worden gekoppeld die geldt voor dat voertuig. Zo kun je met een eenvoudig registratie verschillende bedragen uitbetalen voor reiskostenvergoeding.

Ellie van der Heide
CHAMPION **
door Ellie van der Heide

Er komen steeds meer regelingen woon werk met verschillende vergoedingen per kilometer obv type vervoer. Steeds meer Cao's neigen hier ook naar. Dan werkt onze mooie tool opgave gewerkte dagen niet meer.

Als de keuze van vervoer net zo makkelijk op te geven is als in een zakelijke km declaratie dan heeft een werknemer hier minimaal last van en wij als werkgever gemak (geen enquête, 95% is bizar veel om te bereiken, je hebt al een paar procent werknemers dat ziek is of met verlof is - dus je moet van eigenlijk iedereen een opgave ontvangen. Ik zie al veel reminders en acties op ons af komen) en we kunnen als werkgevers "groen" beleid aan met verschillende vergoedingen. 

Paul Wevers PZC
CONTRIBUTOR ***
door Paul Wevers PZC

@Ellie van der Heide ik zie inderdaad in steeds meer regelingen dat er met verschillende vervoersmiddelen met verschillende grenzen en tarieven gewerkt wordt. Daarbij kun je het de medewerker en werkgever niet aandoen om voor iedere reisdagen een kilometerdeclaratie in te dienen. 

 

Omdat het nu niet kan gaan we maar zitten freubellen in Selfservice of werken met een mobiliteitsbureau die het wel kan.

ksijne
CONTRIBUTOR ***
door ksijne

Bij onze organisatie wordt inderdaad de enquête uitvraag als een enorme last ervaren. 95% is bizar hoog.

Daarom is besloten om alles te gaan verwerken in de declaratiesheet. Toch erg jammer dat we door dit issue (nog) niet live gaan.

Linda_FB_WMD
CHAMPION *
door Linda_FB_WMD

Wij lopen hier inderdaad ook tegenaan. Ik heb het ooit als idee hier neergezet, maar die kan ik niet meer terugvinden. 95% respons is voor ons gewoon niet te doen. In ons geval zouden slechts 12 (!) van alle medewerkers de enquête niet in hoeven te vullen. Daarnaast gaat onze regeling veranderen en wil het MT dat medewerkers een hogere km vergoeding krijgen voor woon-werk als zij met de fiets komen, ook bestuurders van elektrische auto's worden beloond met een hogere km vergoeding t.o.v. bijvoorbeeld diesel rijders. Wij willen dus per type vervoermiddel een km vergoeding kunnen koppelen. Dit heb ik al zo vaak aangegeven; hier op de community en bij onze CSM'er, maar er wordt niks mee gedaan. Dit tot grote onvrede van onze directie. Inmiddels zijn wij dus aan het kijken naar andere mobiliteitsapp (niet van VISMA) die wel inspeelt op deze veranderingen in de markt. Niet wenselijk omdat we liever alles bij VISMA houden, maar langer wachten is gewoonweg geen optie meer.

door Bastiaan Friederichs
Status changed to: Status: Niet ingepland

Ik begrijp het idee en we gaan mogelijk later werken aan het kunnen verbijzonderen van de vergoeding (voor Woon-werk vanuit Gewerkte dagen) op basis van een bepaald vervoermiddel.

Dus "Woon-werk op de fiets" een hogere vergoeding geven dan "met de auto"..

Ik geen het idee de status "Niet ingepland" omdat ik geen concreet plan hiervoor heb, maar deze niet uit het oog verlies als we kijken naar uitbreidingen voor Gewerkte dagen (en Declaraties).

Maaike Wilting-Koelewijn
CONTRIBUTOR *
door Maaike Wilting-Koelewijn

@Bastiaan Friederichs dus dit idee met betrekking tot werkgebonden personenmobiliteit is nu volledig van de baan begrijp ik? Ik dacht dat @Lieke Sterk Huis daar ook op doelde? Het zag er wel mooi uit. Maar de enquête wordt het dan. 

 

Ik zag hierboven trouwens nog wat opmerkingen over de enquete plicht m.b.t. 95% van @ksijne en @Linda_FB_WMD  maar wat ik begreep uit de handreiking is dat er een steekproefcalculator gebruikt mag worden met betrouwbaarheidsmarge van 95% en foutenmarge van 2%. Zie hieronder, wanneer je deze gegevens invult op steekproefcalculator of surveymonkey (mate van spreiding 50%) kom je volgens mij wel op een haalbaar aantal medewerkers uit. Dat is ook wat ze in het rekenvoorbeeld gebruikt leken te hebben. Misschien helpt dit nog? Als jullie het anders hebben geïnterpreteerd hoor ik het ook graag. 

 

MaaikeWiltingKoelewijn_0-1714142815822.png