Mijn Communities
Help
Hanneke Wiersma
CHAMPION *

Verlof alle soorten kunnen aanvragen via de app

door Hanneke Wiersma (Bijgewerkt ‎04-04-2025 12:40 door Bastiaan Friederichs VISMA )
Status: Realisatie waarschijnlijk

Wij kunnen verlof aanvragen nu via de app.

Maar het is nu niet mogelijk om calamiteitenverlof en bijzonder verlof aan te vragen via de app.

Dat is wel een wens van ons. Bij ons wordt alle soorten verlof geregistreerd.

Het is niet handig om deels verlof via self service te moeten aanvragen en deels via de app. Dat werkt verwarrend voor medewerkers

11 Opmerkingen
Gerda Hubregtse
CONTRIBUTOR **
door Gerda Hubregtse

Helemaal mee eens, wij lopen tegen dezelfde onduidelijkheid aan bij onze medewerkers!

Christian-B
CHAMPION ***
door Christian-B

Kortom is het idee dat verlofsoorten met een saldo gelijk aan "0" in de nieuwe verloffunctionaliteit worden getoond.

Hillary Amoah
CONTRIBUTOR ***
door Hillary Amoah

Ik herken jullie opmerkingen! Zou inderdaad mooi zijn als ook de verlofsoorten zonder saldo in Verlof opgenomen kunnen worden.

door Paul Wevers Consultancy

Dan gaan we met de verlofoverzichten terug naar de oude Selfservice situatie dat medewerkers alles zien en in de min kunnen gaan op verlofsoorten die ze niet hebben.

Misschien is het mogelijk om per verlofsoort aan te geven welke wel getoond moeten worden.

Alles kunnen aanvragen is echt niet gewenst!

door Bastiaan Friederichs
Status changed to: Status: Realisatie waarschijnlijk

Op dit moment hebben we de categorie "Buitengewoon verlof" uitgesloten van 

• Indienen van een verlofopname
  • Intrekken van een verlofopname
  • Bekijken van het saldo

De reden daarvoor is dat meestal verlofsoorten worden gekoppeld zonder verlofrecht, waardoor bij opnames een negatief saldo ontstaat.

De basisregel in de verlofmodule is dat er geen negatief saldo mag ontstaan.

Mijn interpretatie van dit idee is dat we dat specifieke functionaliteit moeten toevoegen zodat het indienen en intrekken van verlofopnames voor de categorie "Buitengewoon verlof" mogelijk wordt, en de huidige validatie op een negatief saldo niet dwars zit.

Dit onderwerp staat in de roadmap in de sectie "Wat gaan we later doen", van daar de statuswijziging naar "Realisatie waarschijnlijk".
Tezijnertijd zullen we ook samen moeten kijken of er nog een verbijzondering nodig is binnen de categorie "Buitengewoon verlof", zoals nu ook af en toe als verlofreden wordt gebruikt. Denk aan "Huwelijk", "Overlijden", "Verhuizing", etc.

Maurice van de Pol
CHAMPION ***
door Maurice van de Pol

@Bastiaan Friederichs je schrijft "Tezijnertijd zullen we ook samen moeten kijken of er nog een verbijzondering nodig is binnen de categorie "Buitengewoon verlof", zoals nu ook af en toe als verlofreden wordt gebruikt. Denk aan "Huwelijk", "Overlijden", "Verhuizing", etc."

De reden van bijzonder verlof is zeer belangrijk aangezien die het aantal verlofdagen bepaalt. Voorbeeld: voor overlijden in de 1ste/2de graad heeft een medewerker recht op meer dagen bijzonder verlof dan bij 3 of 4de graad. Net als er verschil is in het aantal bijzondere verlofdagen voor (eigen) huwelijk of een huwelijksjubileum etc. 

LiesvH
CONTRIBUTOR **
door LiesvH

@Bastiaan Friederichs wat ik alleen niet begrijp is dat dit toch hetzelfde zou moeten werken als bijvoorbeeld ouderschapsverlof. Ook ouderschapsverlof vraag je aan via SS en wordt daarna bijgeschreven bij het verlof. Dan pas wordt ouderschapsverlof zichtbaar in de app en kun je deze dus daar opnemen. Als een medewerker geen recht heeft op ouderschapsverlof ziet hij deze dus ook niet als optie om aan te vragen en zal dus nooit een negatief saldo krijgen. Als bijzonder verlof wordt aangevraagd via SS (hetzelfde als bijvoorbeeld zorgverlof, ouderschapsverlof) is de reden van het verlof ook meteen duidelijk.

door Bastiaan Friederichs

@LiesvH mijn ervaring - maar laat me graag verrassen - is dat er geen verlofrecht wordt toegekend voor Buitengewoon verlof.
Doen jullie dat wel, en hoe dan?
In het ergste geval, bij overlijden.. Moet de medewerker dan eerst verlofrecht aanvragen om het vervolgens op te nemen?

De naam is me ontschoten maar heb ook klanten gehoord die de verlofopnames voor Buitengewoon verlof niet registreren; het is simpelweg een dag die niet gewerkt wordt waar je ook geen verlofrecht voor had toegekend.

Die klanten staan in schril contract met de detaillering die @Maurice van de Pol beschrijft uiteraard. Vandaar mijn opmerking dat we samen zullen gaan kijken wat de juiste balans is.

Willen we zo scherp zijn dat we vragen aan de medewerker of hij/zij echt wel op een werkdag verhuisd, en niet in het weekend (als alle vrienden en kennissen kunnen helpen), om vervolgens formeel te zeggen dat er in dat geval geen sprake is van Buitengewoon verlof omdat de medewerker in het weekend niet werkt...

Maurice van de Pol
CHAMPION ***
door Maurice van de Pol

@Bastiaan Friederichs Bedankt voor je reactie en het meedenken.

Hier nog 2 overwegingen t.a.v. jouw opmerkingen:

- Als je buitengewoon verlof niet registreert dan is het verlofoverzicht ook niet compleet als je, zoals wij, dat gebruikt voor een check op bijvoorbeeld de fietsvergoeding (via Gewerkte dagen in de app). Hetzelfde geldt voor de manager waarvoor een minimale afwezigheid van zijn afdeling van belang is (bijvoorbeeld callcenter).

-Een medewerker krijgt bij ons 1 dag voor verhuizing waarbij het geen verplichting is dat dit wel of niet op een werkdag geschiedt. 1 dag is bij een verhuizing sowieso minimaal nodig en in de meeste gevallen zijn er meerdere dagen nodig om alles te regelen en weer op orde te krijgen. Sowieso wil je ook  geen verboden onderscheid maken tussen parttimers en hun voltijd-collega's. 

LiesvH
CONTRIBUTOR **
door LiesvH

@Bastiaan Friederichs @Maurice van de Pol Wij 'moeten' wel verlof toekennen, omdat bij ons het systeem gekoppeld is aan TimeTell. Dat betekent dat er wel een verlofdag in moet komen. Anders moet de medewerker uren schrijven voor een dag dat hij er niet is. En aanvragen is natuurlijk een breed begrip. De leidinggevende geeft aan dat er een verlofdag(en) bijgeschreven moet worden. Maar om het even is het dan toch aan ons hoe we dat verder inrichten?  Als een werkgever geen gebruik wil maken van de verlofoptie dan laten ze dat achterwege. Het is voor hun geen belemmering als de optie er wel is.

Ik constateerde nu dat de medewerker het verlof dus niet kan verwerken en dus een probleem heeft in zijn tijdschrijf systeem. Ik ben dus evengoed wel benieuwd hoe ik dat nu dan zou kunnen oplossen. 

Maurice van de Pol
CHAMPION ***
door Maurice van de Pol

@LiesvH Je hoeft mij niet te overtuigen 😎