Mijn Communities
Help
marjavanderkolk
CHAMPION ***

Vervanging met terugwerkende kracht kunnen instellen

door marjavanderkolk
Status: Afgewezen

Het is nu lastig dat in HRSS je wel met terugwerkende kracht een vervanger kunt instellen maar in de app niet.

Soms hoor je pas na een tijdje dat een MGR afwezig is en dat vervanging noodzakelijk is maar dan blijven al ingediende aanvragen hangen omdat het niet met terugwerkende kracht ingesteld kan worden. 

Kan hier naar gekeken worden aub? 
gr. Marja

5 Opmerkingen
door Remco te Ronde
Status changed to: Status: Afgewezen

Hoi @marjavanderkolk ,

Ik begrijp je idee, maar zal het onderbouwd de status 'afgewezen' geven. Laat ik beginnen met de huidige werking in Self Service.

Daar kan je inderdaad de datum 'Vervangt van' ook wijzigen naar een datum in het verleden. Bijvoorbeeld vandaag (09-05-2025) naar 15-04-2025.

RemcoteRonde_0-1746777063823.png

Maar, in werkelijkheid maakt het géén enkel verschil. Of ik nu de datum van vandaag (09-05-2025) of een datum met terugwerkende kracht (b.v. 15-04-2025) invoer. De vervanger krijgt alle workflows in de Inbox/Te doen. Of die workflow nu nét vandaag door een medewerker is ingediend, of dat deze al was ingediend door een medewerker in februari.

In de nieuwere centralere vervanging (Mijn Youforce & App) is het daarom alleen mogelijk om een vervanging in te stellen vanaf vandaag (09-05-2025), of natuurlijk een datum in de toekomst.

RemcoteRonde_1-1746777276834.png

De optie om fictief een datum in het verleden te kiezen is dus niet logisch en niet mogelijk.

Vervolgens is de vervanging direct actief voor alle onderdelen die zijn aangesloten op de nieuwere centralere vervanging. Als voorbeeld:

• Verzuim - de vervanger logt in en kan direct de medewerkers ziekmelden waarvan hij/zij nu vervanger is.
  • Declaraties - als een medewerker een nieuwe declaratie doet komt deze meteen bij de vervanger. Voor declaraties die nog open stonden ter goedkeuring gebeurt dat zodra de declaratie automatisch opnieuw wordt toegewezen. In de handleiding declaratie op pagina 27 hebben we toegelicht hoe lang dit maximaal kan duren
  • Verlof - als een medewerker een nieuwe verlof aanvraag (of intrekking) doet komt deze meteen bij de vervanger. Voor aanvragen/intrekkingen die nog open stonden ter beoordeling kan je dit als beheerder beinvloeden. Dit hebben we in de handleiding verlof toegelicht op pagina 18.
AnnekeB
CONTRIBUTOR **
door AnnekeB

Hoi @Remco te Ronde 

Krijgt de 'te laat' ingestelde vervanger ook de reeds verzonden signaleringen vanuit BO4 te zien in de inbox in Mijn YF die nog niet zijn afgehandeld. 

Groet, Anneke

door Remco te Ronde

Hoi @AnnekeB ,

In dit geval is er een onderscheid tussen:

• Actieve signaleringen die gekoppeld zijn aan een workflow
    • Dit zijn vaak signalen zoals ''besluit over aflopend contract'' gekoppeld aan een workflow voor ''omzetten naar onbepaalde tijd of verlengen tijdelijke contract''. De zoals door jou benoemde 'te laat' ingestelde vervanger krijgt deze workflows ook in de Inbox
  • Actieve signaleringen die enkel een notificatie zijn
    • Dit zaak vaak signalen die nuttig zijn voor de manager om te weten, maar niet altijd een actie hebben. Bijvoorbeeld ''medewerker x is jarig op datum y''. De optie 'vervanging' werkt niet door in activieve signaleringen die enkele een notificatie zijn. Zowel niet als de vervanger ''tijdig'' wordt ingesteld als ook niet ''te laat''.
AnnekeB
CONTRIBUTOR **
door AnnekeB

Hoi @Remco te Ronde 

Lees ik het goed; als je 'een workflow starten obv een actieve signalering ' nog niet hebt ingericht/gekoppeld voor bv ''omzetten naar onbepaalde tijd of verlengen tijdelijke contract'' dan ziet de vervangende leidinggevende die niet want dan worden de signaleringen als notificatie weggezet. 

door Remco te Ronde

Hoi @AnnekeB ,

Klopt helemaal!