Mijn Communities
Help
Anonymous
Niet van toepassing

Beaufort: bij Geslacht 3e keuze geven i.v.m. genderneutraliteit

door Anonymous
Status: Ingepland

In deze tijd krijgen we steeds meer te maken met gender neutrale personen. Deze mensen wensen graag aangesproken te worden met die/hen of persoon i.p.v. meneer/mevrouw.

Zijn er al plannen om Beaufort hierop aan te passen, bijv. in de procedure Persoonsgegevens, bij geslacht een 3e optie toevoegen, naast Man/Vrouw?

22 Opmerkingen
Anonymous
Niet van toepassing
door Anonymous

Dit zouden wij ook graag willen, maar op dit moment kunnen wij bij het pensioenfonds ABP nog gender doorgeven. Dus, ja graag, maar wel rekening houdend met de (on-)mogelijkheden bij de aan het systeem gekoppelde partijen.

door Paul Wevers - Gemeente EHV

Gewoon helemaal niet meer registreren!

L Weegenaar
CONTRIBUTOR ***
door L Weegenaar

@Paul Wevers - Gemeente EHV  de Belastingdienst wilt dit nog steeds graag weten middels de nominatieve aangifte.  Als je de Belastingcodes volgt zouden er 4 codes naar de Belastingdienst gestuurd kunnen worden:

 

De Belastingdienst kent de volgende 4 waardes: 

 

Geslacht
Code Omschrijving
0 Onbekend
1 Mannelijk
2 Vrouwelijk
9 Niet gespecificeerd

 

Beaufort zou dus mijn inziens daaraan gelijk moeten zijn, al is het ook alleen maar om het gelijk te trekken. 

 

Esmiranda Vermeer
CHAMPION **
door Esmiranda Vermeer

Op veel plaatsen waar het mogelijk is hebben wij geslacht al verwijderd en aanschrijfwijze ook aangepast zonder de heer/mevrouw. Beste medewerker, beste sollicitant, beste 'roepnaam' etc.

Maar waar het dus niet  mogelijk is blijft de keuze Man/Vrouw staan omdat voor Beaufort verplicht is. 

De wens voor een derde variant is door ons al meerdere keren bij Raet via diverse kanalen uitgezet. Maar helaas tot op heden zonder resultaat.

 

Aangezien het wettelijk mogelijk is om een X in je identiteitsbewijs te krijgen zullen instanties als Belastingdienst, ABP en dus ook Raet hier uiteindelijk toch iets mogelijk voor moeten maken.

door Rianne van der Linden

Inmiddels zijn er twee ideeën hierover in deze community te vinden. Ik zet hieronder de link naar het andere idee:

Mogelijkheid om medewerker genderneutraal in te v... - Visma Community 

door Frank JHM Poell
Status changed to: Status: In onderzoek

Hartelijk dank voor dit idee.
We zijn in de hele keten een onderzoek gestart naar de impact van deze wijzigingen. Op basis daarvan wordt bepaald of en wanneer we de uitbreiding naar de 4 opties kunnen realiseren.

Marcel Bouman
CHAMPION **
door Marcel Bouman

@Frank JHM Poell kun je al aangeven wat de uitkomsten zijn van dit onderzoek?

Esmiranda Vermeer
CHAMPION **
door Esmiranda Vermeer

@Frank JHM Poell - hier zijn wij ook benieuwd naar aangezien we dit echt willen/moeten uitvoeren. 

Camiel Brein
CONTRIBUTOR *
door Camiel Brein

Hier wordt al jaren voor gepleit, en is al talloze keren bij Visma aangekaart. Tot op heden idd zonder resultaat. Naar mijn mening leeft dit niet genoeg bij Visma. Een E-HRM systeem zou hierin toch moeten voorzien. Naast de bullet M/V de keuze 'anders' toevoegen.

door Frank JHM Poell

Intern is de prio van dit onderwerp opgeschroefd. Aanvullend op de eerdere analyse vanuit Beaufort perspectief wordt in een ketenkader bekeken wat de totale impact is en hoe we dit als Visma|Raet kunnen inpassen in de lopende ontwikkelingen. 

Hoewel de wijziging misschien eenvoudig lijkt in de zin van een extra keuzeoptie, is de impact binnen de diverse applicaties niet gering. Denk hierbij aan allerlei businessrules/controles op basis van geslacht die heroverwogen en aangepast moeten worden. Zodra ik meer concreet kan zijn in de oplossing en de daarbij behorende termijn laat ik het hier weten.

Rianne Haars
CONTRIBUTOR **
door Rianne Haars

Hi @Frank JHM Poell,

Is hier al meer duidelijkheid over?

Wij zien ook graag een uitbreiding van de opties die Beaufort nu biedt!

door Frank JHM Poell

@Rianne Haars  Ik heb op dit moment helaas nog geen concrete update. Zodra ik die heb zal ik hem hier ook vermelden.

vroom
CHAMPION **
door vroom

@Frank Vraag: Als nu bijna alle organisatie aangeven dat ze hier geen vrede mee hebben en graag vanuit maatschappelijk belang die 3e keuze in Beaufort willen hebben, waarom is dit dan nog niet ingepland in de routemap van VismaRaet??

door Frank JHM Poell

@vroom Ik snap je punt. Het is ook niet dat we er op de achtergrond niet mee bezig zijn en dit topic is onderdeel van de interne  roadmap.

Het betreft een aanpassing in de hele keten (dus niet alleen Beaufort) waarbij we zo goed als gelijktijdig de wijzigingen moeten implementeren. Voor een aantal modules zijn de benodigde aanpassingen beperkt, voor andere aanzienlijk groter (denk bijvoorbeeld aan Beaufort en RVM). Deze interne afstemming is een lastige, zodra we meer concreet kunnen worden laten we dat weten.

Marcel Bouman
CHAMPION **
door Marcel Bouman

@Frank JHM Poell inmiddels is het voor ons geen wens meer, maar gewoon een voorwaarde. Vandaag een paspoort ontvangen met dit kenmerk: 

MarcelBouman_0-1694088941285.png

Dit kunnen we nu dus niet vastleggen. Een oplossing moet nu dus heel snel gevonden worden! Om de urgentie te benadrukken zal ik hiervoor ook een ticket indienen.

 

 

Esmiranda Vermeer
CHAMPION **
door Esmiranda Vermeer

@Marcel Bouman ik ben heel benieuwd hoe dit opgelost gaat worden. Ik hoor graag het vervolg.

 

Bij ons werd bij ons Serviceoverleg ook aangegeven dat we bij een concrete situatie een ticket aan moeten maken.

Maar wij willen het eigenlijk vooraf opgelost hebben. Het is tenslotte wettelijk mogelijk om een X te krijgen.

 

Daarnaast willen we ook voor mensen die het X deel (nog) niet geregeld hebben (dat is namelijk best een traject), maar niet met M of V aangesproken willen worden ook de keuze geven. Je ziet het de laatste tijd steeds vaker M/V/X of M/V/non-binair of M/V/anders of M/V/wil ik liever niet zeggen op formulieren. 

Marc Struver
CONTRIBUTOR ***
door Marc Struver

Dito, 

Speelt bij ons nu ook als het in het paspoort kan zou ik verwachten dat Visma hier inmiddels een oplossing voor had (wielerronde winnen lukt ook he :-).

LindaB73
CONTRIBUTOR *
door LindaB73

Goedemorgen,

 

Dit speelt bij ons ook al geruime tijd en we hebben dit ook al vaker opgenomen met Visma. Tot op heden is er geen actie op geweest, misschien nu wel. Vanuit de organisatie is hier zeker vraag naar.

deleeuwnina
CONTRIBUTOR **
door deleeuwnina

Ik word ook graag op de hoogte gehouden daar het voorwaarde is om dit juiste te registreren. 

door Maikel Schamp
Status changed to: Status: Ingepland

Het veld geslacht zal binnen Youforce aangepast worden. We zullen aansluiten bij de gegevensspeficaties aangifte loonheffingen. De volgende waarden zijn hierin toegestaan:

  • Onbekend
  • Man
  • Vrouw
  • Niet gespecificeerd 
door Rianne van der Linden

@Maikel Schamp 
Dat is goed nieuws. Maar is ook aan te geven wanneer deze aanpassing plaats gaat vinden? 

door Maikel Schamp

@Rianne van der Linden De verwachting is dat we dit in de eerste helft van 2024 gaan leveren.