Mijn Communities
Help
RichardR
CHAMPION **

Gebruikersoverzicht (vanuit account beheer) met laatste inlogdatum

door RichardR
Status: In onderzoek

Er is wel een overzicht van gebruikers die je kan samenstellen vanuit portaal beheer (onder rapportages) maar daarin wordt niet het de laatste inlogdatum vermeld.

Het toevoegen van de laatste inlogdatum is eerder als idee ingediend maar is niet verder gekomen in realisatie. 

https://community.visma.com/t5/Ideeen-Youforce-Portaal/In-het-Gebruikersoverzicht-een-kolom-toevoege...

Ook niet in hoe het dan wel is opgepakt vind ik niet zo snel terug 😞

 

Ik als beheerder wil inzicht hebben in wanneer gebruikers voor de laatste keer hebben ingelogd om zo het gebruikersbeheer goed te kunnen uitvoeren.

AVG geeft ook aan dat je moet kunnen zien wie wat wanneer heeft gedaan (logging). Dit lijkt mij zeer gewenste functionaliteit.

 

6 Opmerkingen
S_Kuijer
CHAMPION **
door S_Kuijer

Ik voeg ter onderbouwing aan het verzoek van Richard graag jet volgende toe:

Het doel van logging is het controleren op de verwerking rechtmatig is, het uitvoeren van interne controles en ter waarborging van de integriteit van de beveiliging van de persoonsgegevens. 

Daarnaast staat in de AVG niet precies vermeld dat je moet loggen, de AVG benoemt "passende technische en organisatorische maatregelen".  Echter wordt dit (ook door de Autoriteit Persoonsgegevens) als een belangrijke beveiligingsmaatregel genoemd. Zie Toegang tot persoonsgegevens | Autoriteit Persoonsgegevens

 

Tot slot wordt in de BIO (Baseline Informatiebeveiliging Overheid) ook vermeld dat logbestanden behoren te worden gemaakt. De BIO is o.a. verplicht voor gemeenten. Voor meer informatie hierover zie: https://www.informatiebeveiligingsdienst.nl/project/baseline-informatiebeveiliging-overheid/

 

1. Klopt het dat er op dit moment nog logbestanden nog niet beschikbaar zijn voor ons als eindgebruiker? 

2. Kan Visma wel logbestanden raadplegen?

3. Kunnen we in gesprek om te kijken wat hier de (toekomstige) mogelijkheden/ontwikkelingen zijn?

Dank Saskia

 

 

door Sabine Koelewijn
Status changed to: Status: In onderzoek

Hoi @RichardR,

 

Bedankt voor dit idee. Op dit moment zijn we een nieuw Gebruikersbeheer aan het ontwikkelen. Hiermee willen we het huidige Individueel Gebruikersbeheer vervangen en ook Youforce Account Beheer. Daarom zullen we het nu niet toevoegen aan Youforce Account Beheer, maar we gaan wel onderzoeken of en hoe we dit in het nieuwe Gebruikersbeheer kunnen meenemen. De ontwikkeling gaat in kleine stapjes, en we zullen ons eerst focussen op de bestaande functionaliteiten. Maar zodra we zover zijn om dit mee te nemen, neem ik graag contact met jou en @S_Kuijer op.

 

Groeten, 

Sabine

RichardR
CHAMPION **
door RichardR

@Sabine Koelewijn 

Beste Sabine,

Fijn dat er een nieuw gebruikersbeheer wordt ontwikkeld maar deze zal niet de komende week of maand opgeleverd worden. Om mijn werk nu goed uit te kunnen voeren zou het mij en alle andere beheerders helpen als het veld met laatste inlogdatum alsnog toegevoegd wordt aan het huidige gebruikersoverzicht. Een extra bestaand veld toevoegen aan een bestaande rapportages is in mijn mening en ervaring niet de allergrootste wijziging. Bij Werving en Selectie is de laatste inlogdatum ook toegevoegd.

Met vriendelijke groet,

Richard

 

 

RichardR
CHAMPION **
door RichardR

@Sabine Koelewijn 

Beste Sabine,

Even tekst en uitleg is wel relevant. Op dit moment ben ik bezig om gebruikers binnen gebruikersbeheer op te schonen. Daarbij is de laatste inlogdatum een belangrijke stuurmiddel en zonder dit gegeven is het lastig om dit te doen. Is er een mogelijkheid dat jullie een overzicht voor ons kunnen opleveren? Ik weet dat jullie hard werken aan verbeteringen en dat wordt gewaardeerd.

Met vriendelijke groet,

Richard

door Remco te Ronde

Goedemorgen @RichardR ,

 

Even ter aanvulling. Op dit moment bestaat wel het overzicht 'Aanmeldhistorie'. Via Mijn Youforce / Beheer / Aanmeldhistorie kan je dat overzicht bekijken, filteren maar ook downloaden. Dat geeft weliswaar informatie over wie is ingelogd (en dus niet wie niet heeft ingelogd). Maar mogelijk helpt dat overzicht je op dit moment al om inderdaad te combineren met bijvoorbeeld 'Gebruikersoverzichten aanmaken'. Zo kan je die combineren om, totdat we nadere feedback geven op dit idee, de gewenste data boven tafel te krijgen. 

RichardR
CHAMPION **
door RichardR

@Remco te Ronde 

Beste Remco,

Dankjewel voor je aanvulling. Ik zal zeker het overzicht eens bekijken.

Een fijn weekend.

Met vriendelijke groet,

Richard