Mijn Communities
Help
Danielle van Bergen
CONTRIBUTOR **

''Problemen met gebruikersnaam?'' functionaliteit verplaatsen naar eerste inlogscherm

door Danielle van Bergen
Status: In onderzoek

Wij ervaren dat er heel veel gebruikers zijn die hun gebruikersnaam niet meer weten.

Met het nieuwe YF portaal is deze gebruikersnaam niet meer zichtbaar.

Wanneer zij naar mijn.youforce.com gaan, zien zij vaak uiteindelijk de functionaliteit 'problemen met aanmelden' wel. Echter moeten zij nog een scherm verder klikken, om de functie 'problemen met gebruikersnaam' te zien.

Wij merken dat medewerkers zo ver zelf niet komen, waardoor de helpdesk heel veel telefoontjes ontvangt. 

Is het mogelijk om 'problemen met gebruikersnaam' een scherm naar voren te plaatsen, waardoor het beter vindbaar is?

@WimK 

7 Opmerkingen
Raymond_de_Rozario
ACTIVE CONTRIBUTOR **
door Raymond_de_Rozario

Goedemorgen @Danielle van Bergen 

 

Wellicht heb je het over hetzelfde, maar wij lopen tegen onderstaande aan:

 

Op een e.o.a. manier komt het bij ons met enige regelmaat voorkomt dat de browser cache wordt geleegd, waardoor gebruikers bij het aanklikken van https://mijn.youforce.com op onderstaande pagina terecht komen

 

Raymond_de_Rozario_0-1707383105410.png

 

het probleem hier is dat mensen niet weten dat ze met een hierjouwgebruikersnaam@onyouforce.com moeten inloggen, maar automatisch hun mailadres invullen. Dit is voornamelijk bij onze professionals een probleem, aangezien zij met een specifiek account moeten inloggen.

 

In mijn optiek mag dit venster eruit, zodat je direct uitkomt bij onderstaande scherm. 

Raymond_de_Rozario_1-1707383320649.png

 

 

 

Danielle van Bergen
CONTRIBUTOR **
door Danielle van Bergen

@Raymond_de_Rozario Klopt, als het eerste scherm verschijnt is het voor een gebruiker helemaal lastig om verder te komen. Bij de klant waar dit speelt wordt ook geen gebruik gemaakt van SSO, waardoor ze hun @onyouforce gebruikersnaam moeten invullen. Deze weten ze vaak niet, en als ze het al weten, is het lastig dat zij zelf @onyouforce.com moeten ingeven. 

RichardR
CHAMPION **
door RichardR

@Danielle van Bergen @Raymond_de_Rozario 

De eerste pagina is om onderscheid te kunnen maken tussen SSO gebruikers en niet SSO gebruikers.

Op basis van welke gebruikersnaam(mailadres) je hier invult, bepaalt de software wat er moet gebeuren.

SSO (authenticatie via je werkgever) of 'regulier' inloggen met je gegevens bij Youforce.

 

De gebruikersnaam wordt bij 'regulier' inloggen daarna overgenomen in het volgende scherm.

Het gaat echt om het gegeven wat je na  @ invult die dat bepaalt. Een foutje hierin kan al weer een vraag opleveren in het vervolgscherm vanwege een typfout in de gebruikersnaam.

 

Probeer maar 'regulier' in te loggen met a@onyouforce.com (verzonnen) en je zult zien dat deze gebruikersnaam in het eerste scherm geaccepteerd wordt en je doorgaat naar het scherm om in te inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord.

 

Het is een stukje techniek die bepaald of je link of rechtsaf moet. Hierdoor kan je één inlogpagina communiceren.

 

Met vriendelijke groet,

Richard

 

 

 

Raymond_de_Rozario
ACTIVE CONTRIBUTOR **
door Raymond_de_Rozario

@RichardR bij ons wordt gebruik gemaakt van de klantspecifieke URL wanneer het gaat om SSO. 

WimK
CONTRIBUTOR *
door WimK (Bijgewerkt ‎13-02-2024 11:33 door WimK )

Ik denk dat met name het probleem is dat gebruikers niet weten wat voor gebruikersnaam ze moeten opgeven. In de 'oude' omgeving was de gebruikersnaam opgeslagen door de browser. Nu dit is aangepast weten gebruikers niet meer hoe ze moeten inloggen.

 

Het is gebruikelijk om direct op een inlogpagina een 'Problemen met inloggen' te hebben. Al dan niet voor het wachtwoord, gebruikersnaam of mailadres. Dit zie je voor alle grote websites. Ik snap dat er links- of rechtsaf gegaan moet worden, maar ook in beide situaties kun je toch problemen hebben met inloggen?

 

Daarnaast zie ik ook de Veelgestelde vragen het volgende bericht: Inloggen - Veel gestelde vragen voor gebruikers - Visma Community Het is fijn dat hier uitgebreid aandacht voor is, maar de verwoording is al een beetje gek. Je moet maar 'wat' invullen om eerst 'Problemen met inloggen' te krijgen, om vervolgens door te klikken naar 'Problemen met gebruikersnaam?'.

 

@Theo Vermeulen 

door Sabine Koelewijn

Hoi @Danielle van Bergen@WimK en @Raymond_de_Rozario

Wat jammer om te horen dat de nieuwe inlogpagina voor jullie (gebruikers) niet duidelijk genoeg is. Zoals @RichardR ook aangeeft gebruiken wij deze eerste pagina om aan te geven op welke manier een gebruiker inlogt, met Single Sign On of met het onyouforce account. 

 

Ik begrijp dat het voor gebruikers van het onyouforce account verwarrend kan zijn dat de problemen met inloggen pas in het volgende scherm zichtbaar is. Maar ik vrees dat als we deze functionaliteit naar voren halen, het erg onduidelijk wordt voor de gebruikers die inloggen met Single Sign On. Omdat deze functionaliteit alleen werkt met je onyouforce account en niet voor het Single Sign On account. Zoals in Organisatie specifieke URL voor Mijn Youforce mogelijk, maar niet geadviseerd beschreven raden wij het af om de klantspecifieke url te gebruiken en daarom loggen veel gebruikers met SSO in op onze inlogpagina. 

 

Dit houdt niet in dat ik niet open sta voor andere ideeën en ik zal hier ook verder over na gaan denken. Maar mochten jullie nog een goed idee hebben of wil je dit verder toelichten dan hoor ik dat graag! 

door Sabine Koelewijn
Status changed to: Status: In onderzoek